Da Yie (2019)

Recensie Da Yie CinemagazineRegie: Anthony Nti | 20 minuten | drama, korte film | Acteurs: Prince Agortey, Matilda Enchil, Goua Robert Grovogui, Ma Abena, Zadi Wonder, Malcolm Bader, Anthony Nti

‘Da Yie’ speelt zich af in Ghana. Matilda en Prince zijn jonge kinderen die zich vermaken met een potje voetbal op het plein. Eigenlijk had Prince al thuis moeten zijn; de angst voor straf van zijn moeder zit er diep ingebakken. Wanneer hij – te laat – thuiskomt – is ze zo boos, dat hij weer vlucht. Terug naar Matilda. Wanneer de twee vrienden een dure auto zien, met daarin Bogah, raken ze in gesprek. Bogah nodigt het duo uit voor een buffet en dat is in de ogen van de kinderen wel heel aantrekkelijk. Ze stappen dus bij de vreemde in de auto. Matilda zit op de passagiersstoel voorin en Prince zit op de achterbank. Dit visualiseert eigenlijk de karakters van de twee: Matilda is onverschrokken en ziet geen beren op de weg, Prince is wat terughoudender en kijkt de kat uit de boom.

Maar Bogah weet precies wat hij moet zeggen om uiteindelijk ook Prince op zijn gemak te stellen. Na het buffet en een bezoekje aan het strand (voor de personages in de film de eerste keer dat ze de zee zien, maar ook voor beide niet-professionele kindacteurs – de opgetogenheid en de verwondering is dus niet gespeeld) is het kijken van een voetbalwedstrijd op een terras het ultieme slot van een perfecte dag. In het achterhoofd van de kijker én natuurlijk ook die van Prince, speelt de wetenschap dat Prince’s moeder (over Matilda’s gezinssituatie weten we niets) ongelooflijk ongerust moet zijn. En dan komen Bogahs ware intenties naar boven.

‘Da Yie’ vertelt een klein verhaal, maar heeft behoorlijk wat impact. De naturel spelende cast en de enscenering zijn prima. Dit had makkelijk een langspeelfilm kunnen worden als de personages wat meer uitgediept zouden worden. Een mooi verhaal over wat groepsdruk met een mens doet – en hoe we hier nooit aan lijken te kunnen ontsnappen, ook al zijn we volwassen.

DVD- en blu-ray-release: 18 november 2020 (Selected Shorts #28: De beste Vlaamse kortfilms)