Dag vreemde man (2016)

Recensie Dag vreemde man CinemagazineRegie: Anthony Schatteman | 19 minuten | korte film, drama | Acteurs: Arend Pinoy, Tobias Giët, Wim Opbrouck, Delfine Bafort, Tine van den Brande, Hendrik van Doorn

Arthur (Arend Pinoy) is alleenstaand en vader van de zevenjarige Max (Tobias Giët). Een kind in je eentje opvoeden is soms lastig, maar zeker gezien het beroep van Arthur, vergt dat soms wat aanpassingsvermogen. Arthur treedt namelijk als drag queen op in een nachtclub, en Max moet noodgedwongen mee, omdat er geen oppas is voor hem. Soms is hij nog wakker en kijkt hij vanuit de coulissen naar zijn vader, andere momenten valt hij in slaap in de kleedkamer terwijl collega en vriend Michel (Wim Opbrouck) een oogje in het zeil houdt.

‘Dag vreemde man’ ontleent de titel aan het lied van Ann Christy, dat Arthur in de openingsscène overtuigend opvoert in een playbackact. De tekst kan ook slaan op de relatie die Arthur heeft (gehad) met de moeder van Max, Daisy (Delfine Bafort). Ineens neemt ze contact op, ze wil Max zien. Arthur weet niet wat hij hiermee aan moet. Al die jaren heeft ze hen in de steek gelaten, heeft Max überhaupt behoefte aan een moeder?

Anthony Schatteman weet in amper 20 minuten een wereld aan emoties open te trekken in deze fraaie kortfilm. De dialogen zijn spaarzaam, maar wat er gezegd wordt is voldoende om je fantasie op hol te laten slaan. De beweegredenen van de personages blijven vaag, maar door het sterke acteerwerk is het niet moeilijk om de gevoelens in te vullen. De liefde tussen vader en zoon, maar later ook moeder en zoon, spat van het scherm. Door het tedere spel van Wim Opbrouck komt er nog een diepere laag in het verhaal. Tel daarbij op de schitterende cinematografie, waarbij geen scène overbodig is, en je kunt niet anders concluderen dat ‘Dag vreemde man’ een dikke aanrader is. Razend nieuwsgierig wat we nog meer van deze getalenteerde Vlaamse filmmaker kunnen verwachten.

DVD- en blu-ray-release: 17 oktober 2017 (DVD/blu-ray-box Selected Shorts #23 – De Beste Vlaamse Kortfilms)