Daglicht (2013)

Regie: Diederik van Rooijen | 114 minuten | thriller | Acteurs: Angela Schijf, Derek de Lint, Monique van de Ven, Fedja van Huêt, Thijs Römer, Victor Löw, Matteo van der Grijn, Jaap Spijkers, Mike Reus, Marie Louise Stheins, Daniel Verbaan, Bing Wiersma, Jasper Boeke, Joop Keesmaat, Astrid van Eck, Maartje van de Wetering, Rick Nicolet, Krijn ter Braak, Jeroen de Man, Lieke-Rosa Altink, Ernst Dekkers, Jara Lucieer, Ernst ter Linden, Dik Boutkan, Aus Greidanus Jr., GTruus te Selle, Ali Ben Horsting, Sammie Bouma, Fayene Frind, Loes Kok, Rutger Kroon, Sanneke Bos

Met ‘Daglicht’ hebben we te maken met de verfilming van het gelijknamige boek van Marion Pauw dat in 2008 verscheen. Deze fraaie thriller werd niet zonder reden beloond met de Gouden Strop voor beste Nederlandstalige spannende roman en de verfilming van dit boek komt dan ook niet als een verrassing. ‘Daglicht’ vertelt het verhaal van de jonge advocate Iris (Angela Schijf). Ze is een alleenstaande moeder met een kind dat autistische trekjes vertoont en het is niet makkelijk het moederschap met haar drukke baan te combineren. Ze doet dan ook vaak een beroep op haar (ijzig koude) moeder Ageeth (Monique van de Ven) om op haar zoontje Aron (Daniel Verbaan) te passen. Ageeth lijkt als een van de weinigen goed met de vaak lastige Aron om te kunnen gaan.

Spannend en mysterieus wordt het pas in ‘Daglicht’ wanneer Iris op een nogal vreemde wijze erachter komt dat ze een broer blijkt te hebben. Na wat speurwerk komt ze te weten dat haar broer Ray (gespeeld door Fedja van Huêt) al jarenlang vastzit voor een dubbele moord op een jonge vrouw en baby. Als Iris zich verdiept in de historie van de zaak beseft Iris dat er een luchtje aan het proces dat destijds heeft plaatsgevonden zit. Gedreven door de drang om tot op het bot uit te vinden wat er met haar broer gebeurd is en of hij terecht dan wel onterecht veroordeeld is, ontvouwt zich al snel een speurtocht naar de waarheid.

Het verhaal van ‘Daglicht’ zit goed in elkaar, waardoor je al snel de film ingezogen wordt. Er hangt een lekker mysterieus sfeertje rondom het verleden, waarvan al snel duidelijk wordt dat er zich een groot aantal schimmige zaken hebben voorgedaan. De dubieuze rol van een rijke familie, een oude advocaat die een paniekaanval krijgt wanneer hij aan het verleden herinnerd wordt en de ijzige houding van de moeder van Iris, aan alles merk je dat het niet pluis is. ‘Daglicht’ weet deze sfeer knap tot het laatste moment vast te houden. Veel van de karakters hebben iets onheilspellends over zich en vooral Ageeth geeft je door haar kilheid bij vlagen een ongemakkelijk gevoel. Door het interessante verhaal en idem dito setting zit je het grootste deel van de film op het puntje van je stoel. De uitkomst wordt nergens voorspelbaar.

Toch zitten er ook zeker wat eigenaardigheden in de film die ‘Daglicht’ ervan weerhouden om een echte topper te noemen. Doordat het verhaal zo uitgebreid en complex is, zijn jammer genoeg niet alle verhaallijnen en karakters even sterk uitgewerkt. Sommige verschillende verhalen worden maar half afgerond en ditzelfde geldt voor de rol van een aantal personages. Hierdoor verslikt de film zich eigenlijk een beetje in zijn net te grote ambities. Ook de rol van de jonge Aron, die gedurende de gehele film overal in betrokken wordt zonder dat met zijn rol verder al te veel gedaan wordt is niet heel sterk. Als thriller is ‘Daglicht’ echter zeker een geslaagde film geworden en gelukkig staan de gebreken een spannende en enerverende kijkervaring nergens in de weg.

Martijn Scheepers

Bioscooprelease: 11 april 2013
VOD-release: 10 september 2013