Dam Street – Hong yan (2005)

Regie: Li Yu | 93 minuten |drama | Acteurs: Xingrao Huang, Kechun Li, Yi Liu, Yizhu Wang

‘Dam Street’ is een uiterst sfeervol en kleurrijk portret van de Chinese samenleving in de periode 1983 en 1993. Het verhaal is een zeer goed afgemeten samenraapsel van de diverse componenten dat een gedegen drama dient te bevatten. Drama, hoop, wanhoop, misleiding en verwarring: het zit er allemaal in. Alhoewel het verhaal een op zich eenvoudige basis heeft, blijft het toch voortdurend verrassen en boeien. In de film maken we al snel kennis met de destijds in China geldende zeer strenge kuisheidsnormen. Het 16-jarige meisje Yun wordt zwanger van haar schoolvriendje en zij worden onder publiekelijke vernederingen beide van school gestuurd. Yun wordt een paria voor de hele gemeenschap, haar vriendje zoekt elders een toekomst. Yun wordt aangeraden en min of meer gedwongen het kindje direct na geboorte af te staan voor adoptie. Haar eigen moeder en de oudere zus van haar vriendje (een verpleegster) helpen haar bij de bevalling. De zuster van het vriendje zal de baby afgeven voor adoptie.. Yun krijgt zelf te horen dat haar kindje dood geboren is. Het onderwerp wordt daarna letterlijk doodgezwegen.

We zien Yun vervolgens tien jaar later terug als zij nog steeds in het dorp woont en inmiddels zangeres is in een soort reizend zanggezelschap. Ze wordt echter nog steeds beschouwd als een soort hoer en wordt voortdurend nagewezen.Stiekem heeft zij een relatie met een getrouwde man.

Ze sluit vriendschap met de tienjarige, slimme en voor zijn leeftijd vroegrijpe jongen Xiao Yong, die een leerling van haar moeder is. Haar moeder is nog steeds onderwijzeres in het dorpje. Haar jonge vriendje werpt zich op tot een soort van zeer jeugdige beschermheer die karweitjes voor haar doet en hij wint haar vertrouwen. Hij helpt haar als zij door vrouwelijke dorpsgenoten wordt aangevallen als de relatie die Yun met de getrouwde man heeft wordt ontdekt.

Zij groeien steeds meer naar elkaar toe en lijken geen vreemden voor elkaar te zijn. In de ontwikkeling van de verhaallijn doet zich vervolgens een aantal verrassende ontwikkelingen voor en Yun komt voor een groot ethisch dilemma te staan.

Al met al is het verhaal van de film soms een wat ingewikkelde legpuzzel die binnen onderlinge verhoudingen opgelost moet worden. ‘Dam Street’ schetst een uiterst sfeervol en intiem beeld van vriendschap, liefde, uitsluiting en onbaatzuchtigheid. In die complexe legpuzzel vallen echter onder een heerlijke langzame en zorgvuldige verteltrant langzamerhand alle stukjes op hun plaats en worden ieders geheimen, verlangens en (gebroken) beloften ontrafeld. In de film worden ethische dilemma’s als ongewenste zwangerschappen, het gedwongen afstaan van kinderen en sociale uitsluiting niet vermeden. De film is gemaakt in prachtige kleurrijke beelden, die tegelijkertijd erg sober zijn. De alom in dergelijke dorpjes aanwezige armoede is nadrukkelijk aanwezig. Prachtig camerawerk, mooie fotografie en sterke acteerprestaties maken dit tot een film die niet alleen liefhebbers van het arthouse genre, maar ook een breder publiek zal aanspreken.

Rob Veerman

Bioscooprelease: 19 oktober 2006