Damsel (2024)

Recensie Damsel CinemagazineRegie: Juan Carlos Fresnadillo | 108 minuten | actie, avontuur, fantasie | Acteurs: Millie Bobby Brown, Angela Bassett, Robin Wright, Ray Winstone, Brooke Carter, Nick Robinson, Milo Twomey, Nicole Joseph, Patrice Naiambana, Ulli Ackermann, Mens-Sana Tamakloe, Ezra Khan, Tasha Lim, Brogan McFarlane, Sonya Nisa, Esther Odumade, Margarita Ren, Eloise Shephard Taylor, Szofia Sallia, Matt Slack, Manon Stieglitz, Antonio Craveiro, Shohreh Aghdashloo, Sam Sharma

Als actrice is Millie Bobby Brown vooral bekend door haar rol als Eleven in de populaire Netflix serie “Stranger Things” (2016-2025), waarin ze een meisje speelt met paranormale krachten. Met ‘Damsel’ verruilt ze de serie die zich afspeelt in de jaren tachtig voor een Netflix-film met sprookjesachtige elementen en vervult ze de rol van een jonkvrouw die al haar kracht zal moeten gebruiken om te overleven.

Het land waar Elodie (Millie Bobby Brown) woont verkeert in zwaar weer. Er is armoede, mensen lijden kou en hebben honger. In de hoop om het land te redden gaat Elodies vader, Lord Bayford (Ray Winstone), akkoord met het voorstel van koningin Isabelle van het koninkrijk Aurea (Robin Wright) om Elodie te laten trouwen met haar zoon prins Henry (Nick Robinson). Het koninkrijk Aurea is welvarend en het huwelijk betekent dat het land van Lord Bayford hiervan kan profiteren. Elodie aarzelt, maar in het belang van haar volk gaat ze overstag. Samen met haar vader, stiefmoeder Lady Bayford (Angela Basset) en zus Floria (Brooke Carter) gaan ze richting het koninkrijk van Aurea.

In eerste instantie lijkt er niks aan de hand te zijn. Het klikt tussen Elodie en prins Henry en koningin Isabelle lijkt tevreden met het aankomende huwelijk. Toch zorgen een aantal voorvallen voor twijfels die uiteindelijk terecht blijken. Na het huwelijk nemen Elodie en prins Henry deel aan een ritueel om de voorouders van het rijk Area te eren, maar als het ritueel is afgerond komt de ware aard van het huwelijk naar boven en belandt Elodie in een ondergrondse grot. Daar komt Elodie achter het geheim van het koninkrijk Aurea en komt ze oog in oog te staan met een draak (stem van Shoreh Aghdashloo) die zich in de grot heeft gehuisvest.

Samenvattend is ‘Damsel’ een vermakelijke film. Het heeft een pakkend verhaal en wat betreft spel vertolken Millie Bobby Brown en de overige castleden hun rollen prima. Er is weinig aan te merken op het design van de kostuums en datzelfde geldt voor de visuele effecten, die duidelijk naar voren komen in het uiterlijk van de draak. Met Hans Zimmer als de producer van de soundtrack is ook daar geen punt van kritiek te vinden.

Het idee van een draak in een grot doet denken aan ‘The Hobbit: The Desolation of Smaug’ (Peter Jackson, 2013). Dat zowel ‘The Hobbit’ als ‘Damsel’ gebaseerd zijn op een boek is nog een overeenkomst, maar daar houdt de vergelijking op. De personages en een aantal aspecten in de film ‘Damsel’ hadden meer aandacht verdient als het gaat om gelaagdheid en uitwerking. Jammer is ook dat de trailer het schijnhuwelijk tussen prins Henry en Elodie al verraadt. Daardoor weet de kijker al voor een groot deel wat Elodie te wachten staat.

Toch bevat de film nog voldoende boeiende elementen. De kijker wil weten op welke wijze Elodie uit de grot zal ontsnappen en hoe ze zich zal wreken op het koninkrijk Aurea. ‘Damsel’ voldoet voor een fantasyfilm van dit kaliber dan ook aan de verwachtingen. De film kijkt prettig weg, waardoor ‘Damsel’ geschikt is om tijdens een middag op de bank een kans te geven.

Isabel Kikkert

Waardering: 3

VOD-release: 8 maart 2024 (Netflix)