Dance Academy: De film – Dance Academy: The Movie (2017)

Recensie Dance Academy: De film CinemagazineRegie: Jeffrey Walker | 101 minuten | drama | Acteurs: Xenia Goodwin, Thomas Lacey, Alicia Banit, Dena Kaplan, Miranda Otto, Jordan Rodriguez, David E. Woodley, Nic Westaway, Keiynan Lonsdale

“Dance Academy” is een Australische tv-serie over een groep getalenteerde jonge dansers die elkaar leren kennen op Sydney’s National Dance Academy. Ondanks hun verschillende achtergronden en karakters delen ze een grote passie, dans. Na drie seizoenen was het uit met de pret, maar de fans én de makers konden de personages en verhaallijnen nog niet loslaten. ‘Dance Academy: De film’ (2017), in Nederlandse bioscopen uitgebracht in de nagesynchroniseerde versie, volgt de hoofdpersonen ongeveer anderhalf jaar na de laatste aflevering.

Net als de serie draait ook ‘Dance Academy: De film’ voornamelijk om Tara Webster. Na haar verschrikkelijke val op het podium, waarbij ze haar rug brak, is ze inmiddels volledig gerevalideerd, maar haar spitzen trekt ze niet meer aan. Ze zit echter nog steeds dicht op het vuur, dankzij haar baantje als serveerster in het Sydney Opera House. Bij één van de voorstellingen daar ontmoet ze Madeline Moncur (Miranda Otto), die haar in niet te miskennen termen laat weten dat ze haar wel heel graag weer ziet dansen én dat ze een solist nodig heeft. Tara twijfelt: ze is nét bezig met een rechtszaak die haar een hoop geld op kan leveren, mits ze maar kan aantonen dat ze nooit meer kan dansen. Tara besluit toch te auditeren en gaat keihard aan het werk om weer in vorm te komen. Met hulp van haar vrienden lijkt het te lukken. Maar de balletwereld is hard, was Tara dat soms vergeten?

‘Dance Academy: De film’ biedt de fans van de serie beslist waar ze op hoopten: een fijn weerzien met alle personages, genoeg drama en spanning om dik anderhalf uur aan het doek gekluisterd te zijn en véél balletscènes. De film is prachtig geschoten, complimenten aan de cinematograaf die de film naar een hoger plan weet te tillen. Alles is even fraai in beeld gebracht, van de Australische hoofdstad tot New York en de soms adembenemende optredens.

Voor de filmfan die de serie niet kent, is ‘Dance Academy: De film’ gelukkig ook prima te volgen, al zal het voor de leek wat meer episodisch aan doen, omdat de verhaallijn Tara steeds naar een volgend personage laat gaan. Eerst komt haar relatie met Christian aan bod, daarna gaat ze naar New York waar ze beste vriendin Kat ontmoet, en tot slot ontmoet ze Ben weer. Echt de diepte in gaat het verhaal niet, maar de emoties voelen echt genoeg en dat is waar het om gaat. Goed gedaan.

Bioscooprelease: 7 september 2017
DVD-release: 16 januari 2018