Dance Like Your Old Man (2007)

Regie: Gideon Obarzanek, Edwina Throsby | 10 minuten | korte film

‘Dance Like Your Old Man’ combineert verschillende elementen en opvattingen met elkaar. Enerzijds is er het idee dat mannen niet kunnen dansen. Gekoppeld aan de mening van kinderen dat hun ouders een idiote, ouderwetse dansstijl hebben, zorgt dit voor leuke resultaten wanneer dochters de dansstijl van hun vaders imiteren in deze korte film van Gideon Obarzanek en Edwina Throsby. Het betekent dat de kijker bijvoorbeeld een guitig huppeldansje te zien krijgt als dat van Molly Ringwald in ‘The Breakfast Club’, of, nog erger, een soort struisvogeldans met een achteruitstekend achterwerk.

Maar het is niet allemaal eenzijdig. Sommige dochters vertellen in de voice-over trots over hun vaders danskwaliteiten, en hoe iedereen jaloers was wanneer hij op feesten zijn danskunsten in de strijd gooide. En de speciale band tussen dochters en vaders wordt ook duidelijk in de verhalen van de vrouwen. Want zelfs nadat één van hen vertelt heeft over haar rokkenjagende vader, die haar moeder soms bedroog, vertelt ze toch dat ze hem bewondert.

Een andere dochter ziet wat minder door de vingers, maar blijkt toch wel vergevingsgezind en concludeert dat haar vader simpelweg menselijk is, en dus fouten maakt. In ieder geval komt in alle verhalen het respect voor de vaders naar voren en zijn de leuke dansjes vooral melancholisch en liefdevol te noemen, in plaats van denigrerend.

‘Dance Like Your Old Man’ is geen diepzinnige, maar wel een charmante film over de dochter-vader relatie in de vorm van een serie leuke dansimitaties.