Dante’s Peak (1997)

Regie: Roger Donaldson | 108 minuten | actie, avontuur | Acteurs: Pierce Brosnan, Linda Hamilton, Jamie Renée Smith, Jeremy Foley, Elizabeth Hoffman, Charles Hallahan, Grant Heslov, Kirk Trutner, Arabella Field, Tzi Ma, Brian Reddy, Lee Garlington, Bill Bolender, Carole Androsky, Peter Jason, Jeffrey L. Ward, Tim Haldeman

In de jaren 90 maken rampenfilms hun grote comeback. Dankzij de zich in rap tempo ontwikkelende techniek zijn er opeens geen grenzen meer aan de fantasie van regisseurs. Al het special effectsgeweld gaat wel steeds meer ten koste van de inhoud, is een steeds luider klinkende kritiek. Één zo’n film is ‘Dante’s Peak’ (1997), een betrekkelijk ingetogen film over een vulkaanuitbarsting in een kleine Amerikaanse stad.

Pierce ‘007’ Brosnan speelt vulkanoloog Harry Dalton, die naar de fictieve plaats Dante’s Peak wordt gestuurd na verdachte seismische activiteit rond de lokale vulkaan. Wat volgt is te voorspellen: Dalton komt erachter dat er inderdaad iets mis is, maar wordt tegengewerkt door sceptische collega’s en een lokale overheid die bang is dat de bedrijven wegtrekken als er onrust ontstaat. Alleen burgemeester Rachel Wando, gespeeld door Linda Hamilton, lijkt hem serieus te nemen – maar dat komt misschien ook wel omdat de twee iets voor elkaar beginnen te voelen. Het is een bekende genreconventie: Dalton is de eenzame strijder die het natuurlijk wel bij het juiste eind heeft. Gelukkig tilt de charismatische Brosnan dit naar een hoger niveau, met sympathiek tegenspel van Hamilton. Wel is het jammer dat ‘Dante’s Peak’ clichés als kinderen en huisdieren in nood niet achterwege kan laten.

Waar we bij een rampenfilm uiteraard voor komen is de ramp zelf. Die heeft een lange aanloop met tal van verontrustende gebeurtenissen als kokende waterpoelen en zwavel in het riool. Wanneer de vulkaan dan eindelijk uitbarst, neemt regisseur Roger Donaldson het erg serieus. Dit is geen plat ‘kijk-eens-hoe-mooi-gemaakt’ Hollywoodspektakel, maar een oprecht angstwekkende natuurramp die het vredige stadje in chaos en duisternis stort. Puin regent uit de lucht, lavastromen verbranden alles in hun pad en een schroeiend hete stofwolk trekt door de stad. Tussen de verwoesting is er ook nog een ronduit griezelig moment wanneer een boot strandt in een meer van bijtend zuur. Hoewel het niet allemaal even wetenschappelijk correct is, doet de film zijn best om de uitbarsting zo echt mogelijk te laten lijken – een scherp contrast met de in hetzelfde jaar uitgebrachte ‘Volcano’, die een vulkaan neerploft middenin downtown Los Angeles. Een dramatische muziekscore van James Newton Howard (‘Titanic’) en John Frizzel (‘Thirteen Ghosts’), grimmig camerawerk van Andrzej Bartkowaik (‘The Devil’s Advocate’) en een goede mix van digitale en fysieke trucage brengen de ramp in al haar majestueuze horror tot leven.

Met Donaldsons ernstige regie, de sympathieke Brosnan en Hamilton en de voortreffelijk in beeld gebrachte uitbarsting is ‘Dante’s Peak’ een van de betere rampenfilms uit de golf van de jaren 90.

Yurre Wieken

Bioscooprelease: 10 april 1997