Darkness (2002)

Regie: Jaume Balagueró | 102 minuten | horror | Acteurs: Anna Paquin, Lena Olin, Iain Glen, Stephan Enquist, Fele Martínez, Fermí Reixach, Craig Stevenson

‘Darkness’ gaat over een Amerikaans gezin dat een oud huis in Spanje betrekt, een huis dat in geen veertig jaar bewoond is geweest. Al snel wordt duidelijk dat er iets mis is met het huis.  Geesten van kinderen dwalen er rond en een geheimzinnige griezelige man staat in het donker en in de regen naar het huis te kijken. Het zoontje is ineens doodsbang in het donker en wordt wakker met blauwe plekken, de vader wordt langzamerhand gek en de moeder lijkt het allemaal niets te doen. De enige die helder van geest lijkt te zijn is de dochter, Regina. De regisseur lijkt alle horrorclichés uit de kast te hebben gehaald, maar heeft toch wat verrassingen voor ons in petto.

‘Darkness’ is geen originele horrorfilm, maar door de langzaam opgebouwde spanning blijf je op het puntje van je stoel zitten. De ster van de film is ongetwijfeld Anna Paquin die zeer overtuigend overkomt als Regina, de dochter des huizes. Ze is dol op haar broertje Paul, en wil hem voor al het kwaad behoeden dat op hen loert. De rol van de moeder, gespeeld door Lena Olin, is minder goed. Ze komt wat vlak over, alsof ze haar emoties onderdrukt en eigenlijk wel beter kan acteren.

Toegegeven, de zwemscènes voegen niet veel toe aan het verhaal, ze zetten je echter wel af en toe op een verkeerd spoor, omdat je vreest dat er iets akeligs staat te gebeuren in het zwembad.
Maar de plotwisselingen zie je niet aankomen en dat maakt de film interessant. Het is een eenvoudig, maar goed uitgewerkt script. Het beklemmende gevoel dat de film achterlaat, blijft nog lang aanwezig. Je moet jezelf wel dwingen niet je handen voor je ogen te houden als het te spannend wordt, want dan mis je misschien een belangrijke scène! De effecten waarmee Jamue Balaguerò ons laat schrikken zijn dan wel eenvoudig, maar zeer effectief.

Een heerlijke griezelfilm, weliswaar met elementen uit oudere en recente horrorfilms, maar het einde is zo fenomenaal, dat het dat ruimschoots goedmaakt.

Bioscooprelease: 8 mei 2003