Das Mädchen und die Spinne (2021)

Recensie Das Mädchen und die Spinne CinemagazineRegie: Ramon Zürcher, Silvan Zürcher | 99 minuten | drama | Acteurs: Henriette Confurius, Liliane Amuat, Ursina Lardi, Flurin Giger, André Hennicke, Ivan Georgiev, Dagna Litzenberger-Vinet, Lea Draeger, Sabine Timoteo, Birte Schnöink, Yuna Andres, Ella Gfeller, Dorian Heiniger, Margherita Schoch, Philippe Schuler, Seraphina Schweiger

Recenseren brengt zo zijn uitdagingen mee. Een van de lastiger daarvan is het vermijden van spoilers. Hoeveel kun je over een plot vertellen zonder dat je het kijkplezier verknalt? Vertel te weinig, en de kijker heeft geen idee waar de film over gaat. Vertel te veel, en de kijker mist de charme van de verrassing, de onverwachte ontknoping. De zoektocht naar het evenwicht tussen die uitersten, dat is waar de hoofdpijn begint.

Dan is het wel eens prettig om een film te recenseren als ‘Das Mädchen und die Spinne’, een Zwitsers arthouse-enigma waarover niets te spoileren valt. De film gaat over ene Lisa, een jonge vrouw die met hulp van vrienden en familie gaat verhuizen. De avond voor de verhuizing geeft ze nog een feestje. Daarna volgt de verhuizing. Meer niet.

Zo’n plotloze film zie je vaker binnen de arthouse, maar dan zijn er vaak dramatische elementen om de boel op scherp te zetten (zoals de dreiging van geweld of de implosie van een relatie). Een andere keer draait het om geëngageerde maatschappijkritiek. Maar niets van dat alles in ‘Das Mädchen und die Spinne’.

Waarover de film dan wel gaat is lastiger te zeggen. De eigenlijke hoofdrol is voor Lisa’s vriendin Mara, een observerend, intens en verontrustend type. Wat de precieze verhoudingen zijn binnen Lisa’s vrienden- en familiekring is vaak niet helemaal duidelijk, wat voor de kijker een aardig puzzeltje oplevert. Maar uiteindelijk draait het allemaal om de constante dans van aantrekking en afstoting, het verlangen naar intimiteit en de angst ervoor.

Die dans komt tot ons in de gedaante van vele, vele, vele dialogen. Een beetje in de stijl van de praatfilms van Franse legende Eric Rohmer. De personages praten over liefde, seks, verlangen en afkeer, vaak in de vorm van verhalen. We zien Lisa’s moeder vallen voor bouwvakker Jurek. We zien de eenzame mevrouw Arnold en haar liefde voor een weggelopen kat. We volgen de zoekende, half verlangende blik van de mysterieuze Mara.

‘Das Mädchen und die Spinne’ wordt filmisch bijeengehouden door terugkerende elementen als een weggelopen kat, een sponsrovende hond, gaten waar wijn uitloopt en neerfladderend dons. Ook zijn er de kleurrijke beelden, met opvallend veel geel en rood. Dit alles leidt tot een genietbare film, die tegelijk te veel in zichzelf gekeerd en ondoorgrondelijk is om echt indruk te maken.

Bioscooprelease: 30 september 2021