Date Movie (2006)

Regie: Jason Friedberg, Aaron Seltzer | 83 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Alyson Hannigan, Adam Campbell, Jennifer Coolidge, Tony Cox, Fred WIllard, Eddie Griffin, Sophie Monk, Meera Simhan, Marie Matiko, Judah Friedlander, Carmen Electra, Mauricio Sanchez, Valery M. Ortiz, Tom Lenk, Scott Bridges, Tom Fitzpatrick, Josh Meyers, Nadia Dina Arigat, Nick Steele, Edward Moss

‘Date Movie’, een film met een plot dat bestaat uit parodieën op bijeen geraapte films, van ‘My Best Friend’s Wedding’ tot ‘Star Wars’, van ‘When Harry met Sally’ tot ‘The Lord of the Rings’ en zelfs ‘Kill Bill’. Deze films hebben over het algemeen niks met elkaar te maken, dus hoe kun je die aan elkaar linken? Simpel, gooi het in de pan met allesbinders Friedberg en Seltzer, eerder al verantwoordelijk voor de ‘Scary Movie’ reeks. Was ‘Scary Movie’ (1 dus) nog enigszins verfrissend en origineel, de twee daarop volgende delen haalden dat niveau bij lange na niet. ‘Date Movie’ weet in de dalende lijn geen verandering te brengen.

Het gegeven is leuk, een parodie op alle bekende ‘date movies’ (a.k.a. romantische komedies). Men kan zich afvragen, als dat het is, wat doen ‘Star Wars’, ‘Kill Bill’ en ‘The Lord of the Rings’ er dan tussen? Ook na het zien van de film blijft deze vraag onbeantwoord. Geen idee, (humor)loze opvulling? Want aan het (zeer dunne) verhaal voegt het niets toe. De makers waren vast even vergeten wat ze ook weer belachelijk aan het maken waren. Helaas voor hun is het meer zichzelf dan de rom-koms.

Alyson Hannigan speelt Julia Jones (jep… met een dagboek), een jong zwaarlijvig meisje dat op zoek is naar haar droomprins. Hannigan komt niet goed uit de verf en had beter bij “Buffy” kunnen bijven plakken, ook nádat ze ‘gepimpt’ is. Op een paar scènes na is ze gewoon niet grappig (genoeg). Adam Campbell (Grant Funckyerdoder) blijkt haar droomprins te zijn. De onbekende nieuwkomer Campbell doet het beter dan Hannigan met zijn Ben Stiller-parodie, maar vooral door de schrijvers van het verhaal blijft zijn rol ondermaats en té veel. Bijrollen zijn er voor onder andere Hitch (Tony Cox), Jell-O de weddingplanner (Valery M. Ortiz), maar ook hun aandeel is eigenlijk niet echt noemenswaardig. In de meeste gevallen ligt het niet zozeer aan de kunsten van de acteurs, die er het beste van proberen te maken, maar aan het miserabele, dunne, met ducktape aan elkaar geplakte verhaal van Friedberg & Seltzer. Ze hadden er veel meer uit kunnen halen, maar helaas is het niet meer geworden dan een gemiddelde komedie van het ‘Naked Gun’ niveau.

Grote kans dat je de zaal uitloopt met tranen, maar niet van het lachen.

Tessa Obbens

Waardering: 1.5