Dawn of the Dead (2004)

Regie: Zack Snyder | 100 minuten | actie, drama, horror, thriller | Acteurs: Sarah Polley, Ving Rhames, Mekhi Phifer, Jake Weber, Ty Burrell, Michael Kelly, Kevin Zegers, Michael Barry, Lindy Booth, Jayne Eastwood, Boyd Banks, Inna Korobkina, R.D. Reid, Kim Poirier, Matt Frewer, Tom Savini, Ken Foree

‘Dawn of the Dead’ is een remake van de gelijknamige film uit 1978, die geregisseerd werd door horrorgrootmeester George A. Romero. Hoewel beide films hetzelfde thema behandelen (zombies dreigen het land over te nemen en mensen vluchten daarom naar een winkelcentrum), houdt de gelijkenis tussen de films daarna snel op. Zack Snyders film heeft als doel om een MTV-generatie entertainment te bieden: actie, bloed, rondvliegende ledematen en hier en daar zelfs (in een flits!) een porno-achtig beeld. Romero’s film daarentegen was ook een politieke satire, waarbij het winkelcentrum symbool stond voor de materialistische samenleving waarin de mensheid zich begeeft. Aan een dergelijke maatschappijkritische houding heeft Snyder een broertje dood. Toch weet hij met zijn film te overtuigen- vergeleken met de meeste horrorfilms die gemaakt worden, is het zelfs een juweeltje.

De schoonheid van deze film ligt met name in het tempo, de montage en het script. James Gunn, die verantwoordelijk is voor het script, heeft ervoor gezorgd dat de film op geen enkel moment inzakt. Hij volgt trouw alle horrorcliché’s, gunt de kijker zijn schrikmoment wanneer er onverwachts een zombie opduikt en gaat vervolgens een stapje verder. De film verandert steeds meer in een goede actiefilm, die vele hoogtepunten kent. Een minpunt in de film is de onverklaarbare ommekeer van CJ: van een domme, arrogante eikel transformeert hij plotsklaps in een heuse held! Wat betreft de montage zijn de titels in het bijzonder goed gedaan: hier geeft Snyder een voorbeeld van hoe hippe, videoclip-achtige montage wèl goed gebruikt kan worden in een film. De film blijft je echter niet lang bij. Juist doordat de film geen link trekt naar maatschappelijke kwesties, blijft er niets anders over dan wat je ziet. En met een horror/actiefilm is het nu eenmaal zo: het kan altijd harder, vetter, strakker en beter. Wat dat betreft lijkt ‘Dawn of the Dead’ precies op een achtbaanrit.

Redactie Cinemagazine

Bioscooprelease: 29 april 2004