De alles-ziener-Skammerens datter (2015)

Regie: Kenneth Kainz | 96 minuten | avontuur | Acteurs: Rebecca Emilie Sattrup, Jakob Oftebro, Allan Hyde, Maria Bonnevie, Søren Malling, Roland Møller, Peter Plaugborg, Laura Bro, Lado Hadzic, Joi Johannsson, Stina Ekblad, Austa Lea Jespersen

De Deense schrijfster Lene Kaaberbøl boekt aardige successen met haar kronieken over een zieneres. Het eerste boek uit die reeks – in de oorspronkelijke taal ‘Skammerens Datter’ genoemd’, ‘De dochter van de zieneres’, uit 2006 – is nu verfilmd. Onder de Nederlandse titel ‘De alles-ziener’ (internationaal bekend als ‘The Shamer’s Daughter’) (2015) is dit vrij duistere fantasyverhaal voor tieners te zien tijdens Cinekid 2015. In de boeken van Lene Kaaberbøl, die zich rond de Middeleeuwen afspelen, is een zieneres iemand die in iemands ziel kan kijken en diens gevoelens van schaamte naar boven kan halen. Door deze bovennatuurlijke kracht wordt Melussina (Maria Bonnevie) gezien als een soort heks, die samen met haar gezin aan de rand van de bewoonde wereld leeft en vooral wordt ingeschakeld in rechtszaken.

‘De alles-ziener’ gaat niet over Melussina, maar over haar dochter Dina (Rebecca Emilie Sattrup), die haar moeders gave geërfd heeft. Eigenlijk is ze daar niet zo blij mee, aangezien ze door de dorpelingen met argusogen bekeken wordt en ze door haar leeftijdsgenootjes gepest wordt. Maar als de koning en koningin van het koninkrijk Dunark vermoord worden en kroonprins Nicodemus (Jakob Oftebro) terechtstaat voor die misdaad, wordt Melussina door de hoge heer Drakan (Peter Plaugborg) en zijn wapenmeester (Søren Malling uit de hitseries “The Killing” en “Borgen”) gesommeerd om naar het kasteel te komen om Nicodemus’ schuld te bevestigen. Ook Dina wordt erbij betrokken. Maar als zij allebei menen dat Nicodemus onmogelijk de dader kan zijn, worden ze gevangen genomen. Melussina zal over enkele dagen publiekelijk terecht worden gesteld – in dit geval betekent dat dat ze door een stel draken zal worden opgepeuzeld. Dina weet te ontvluchten en moet samen met een handvol bondgenoten haar moeder zien te bevrijden én de daadwerkelijke moordenaar voor het gerecht zien te krijgen.

Voor de jonge doelgroep begint deze film direct heftig, met een meervoudige moord, het nodige bloedvergieten en een grimmige sfeer. Regisseur Kenneth Kainz weet een aansprekende fantasiewereld te creëren, zonder erin door te draven. Het koninkrijk Dunark blijft daardoor enigszins vertrouwd en ‘menselijk’ aanvoelen. De draken zijn eigenlijk groot uitgevallen varanen en waar je in andere films tovenaars zou zien, hebben we hier te maken met een medicijnvrouw en een scheikundige. Redelijk ‘down to earth’ dus, die bewoners van Dunark. Heldin Dina is ook al zo’n nuchter type; eigenlijk heeft ze helemaal niks met haar gave. Waarom moest zij nou zo nodig haar moeders eigenaardigheden erven en bleven haar broer en zusje buiten schot? Het scenario werd geschreven door Anders Thomas Jensen – juist, de man achter onder meer ‘In a Better World’ (2010), ‘Brothers’ (2009) en ‘After the Wedding’ (2006). Dat zelfs iemand van zijn kaliber enige gaatjes in de plot laat zitten, heeft meer te maken met het bronmateriaal van de hand van Kaaberbøl dan met zijn eigen kwaliteiten.

Natuurlijk zit hier een boodschap in verwerkt – dat je geen dingen moet doen waar je voor schaamt – maar dankzij de aardse, nuchtere ‘verpakking’ voert die moraal niet de boventoon. Hoewel de film, vooral naar het einde toe, af en toe wat steekjes laat vallen, is deze Deense boekverfilming voor de ‘young adults’ zeker de moeite waard. Er wordt prima geacteerd, de insteek is origineel en aan de aankleding van de acteurs en de decors, inclusief kastelen en Middeleeuwse straatjes, is flink wat aandacht besteed. De film is bovendien bij vlagen ook nog eens spannend. Wat wil een twaalfplusser nou nog meer?

DVD-release: 24 mei 2016