De avonturen van het molletje 1 (2005)

Regie: Zdenek Miler | 65 minuten | animatie, familie, korte film

‘De avonturen van het molletje 1’ bestaat uit zeven losse verhaaltjes over dit Tsjechische diertje. Geestelijk vader Zdenek Miler bedacht en tekende ongeveer tachtig verschillende avonturen rondom dit onder de grond levende beestje. Voorlopig is er dus nog aardig wat materiaal voor ‘De avonturen van het molletje’ deel 2 tot en met zoveel.

De tekenfilmpjes variëren in duur van ongeveer zes tot vijftien minuten. De verhaaltjes zijn heel eenvoudig. Er wordt niet of nauwelijks in gesproken en wat er wel wordt gezegd is in het Tsjechisch. Geluid is in deze filmpjes echter wel heel belangrijk en aanwezig. Muziek – en de geluidjes die de karakters maken – geeft de stemming van het molletje en zijn omgeving weer. De tekeningen zijn vrij simplistisch, hoewel sommige filmpjes een overdaad aan kleur bieden. Door de eenvoud van het geheel, is ‘Het molletje’ begrijpelijk voor zelfs de allerkleinsten.

Het oudste verhaaltje in deze compilatie van zeven tijdloze filmpjes stamt uit 1963. Het molletje droomt ervan een eigen auto te bezitten. Maar, hoe komt hij daar aan? Zijn droom komt uit als hij een weggegooide speelgoedauto vindt. In het meest recente avontuur (1975) van deze compilatie vindt het molletje een carnavalsmasker. De overige verhaaltjes vertellen onder andere over waar een mol een lolly allemaal voor kan gebruiken en hoe de kleine insecteneter met verf en kwast omgaat.

Het meest schattige filmpje laat zien hoe Krtek (dat is Tsjechisch voor mol) een klein groen steentje vindt in zijn mollenhol. Het steentje schittert zo mooi, dat het een plaatsje aan het firmament verdient. Het is een hele klus, maar uiteindelijk krijgt het molletje het toch voor elkaar dat de groene ster aan de hemel staat.

Hoe tijdloos de filmpjes aan de ene kant ook zijn, ‘De avonturen van het molletje 1’ is wel heel kinderlijk. Alleen voor de allerkleinsten zullen de avonturen van het kleine beestje ongekend boeiend en zelfs spannend zijn. Voor kinderen van acht jaar of ouder zijn de filmpjes waarschijnlijk al te kinderachtig. Tenzij die kinderen ouder zijn dan vijfentwintig. Dan zullen de filmpjes voor velen een feest van herkenning zijn! Het molletje biedt de oudere jongere onder ons een heerlijke ‘trip down memory lane’. Vertederend, eenvoudig en met zo nu en dan een beetje leedvermaak… Het molletje is terug!

Vera de Looff

Bioscooprelease: 16 december 2005