De avonturen van Pim & Pom: Op avontuur in huis (2009)

Regie: Gioia Smid | 50 minuten | animatie, familie | Originele stemmencast: Georgina Verbaan

Pim en Pom beleven in de 21ste eeuw een heuse opleving. Nederlandse huishoudens maakten voor het eerst eind jaren vijftig kennis met deze twee huispoezen, toen hun avonturen die van “Jip & Janneke” in Het Parool opvolgden. De fantasievolle verhaaltjes, geschreven door Mies Bouhuys en geïllustreerd door Fiep Westendorp, werden in “De Pim en Pomnibus” gebundeld. Weliswaar zijn de avonturen van Pim en Pom niet zo onmisbaar in een kinderkamer als bijvoorbeeld Annie M.G. Schmidts “Pluk van de Petteflet” of het al eerder genoemde “Jip & Janneke”, maar toch waren Pim en Pom erg geliefd bij peuters, kleuters én hun ouders. Een hele nieuwe generatie, kinderen van de eerste generatie aan wie Pim en Pom werd voorgelezen, krijgt de kans om vermaakt te worden met hun avonturen nu er sinds 2009 op tv-zender Nickelodeon een animatieserie wordt uitgezonden. Deze animatieserie is gebaseerd op de personages: Mies Bouhuys heeft de verhaaltjes niet geschreven, omdat zij helaas in 2008 overleed. Vier jaar daarvoor overleed ’s Nederlands beroemdste kinderboekenillustratrice, dus ook zij heeft haar medewerking niet kunnen verlenen aan ‘De avonturen van Pim & Pom’.

Fiona van Heemstra bedacht de verhaaltjes en blijft dichtbij de gedachtegang van Mies Bouhuys. Ook de animaties van Marieke van Middelkoop doen de oorspronkelijke poezen bijzonder goed recht. Net als in Fieps tekeningen zijn haar creaties eenvoudig, maar zeer aansprekend en levendig. Vaak zijn er maar een drietal kleuren te zien, zoals lichtblauw, rood, geel of roze. Zwart en wit domineren het scherm. Gioia Smid, regisseur van de filmpjes, is nauw betrokken bij het werk van Fiep Westendorp geweest: na een zakelijke samenwerking in 1983 werden de twee goede vriendinnen en toen Fiep haar vroeg of Gioia haar oeuvre in kaart wilde brengen, kon Gioia niet weigeren. Die research resulteerde niet alleen in een overzichtstentoonstelling van het werk van Fiep, ‘Getekend: Fiep Westendorp’, ook het gelijknamige boek bleek een logisch vervolg. Het is erg fijn dat Gioia Smid de leiding heeft gekregen over het tot leven komen van Pim en Pom. Zowel Fiep Westendorp als Mies Bouhuys zouden meer dan tevreden zijn geweest met het resultaat.

In ‘De avonturen van Pim & Pom: Op avontuur in huis’ leren we de poezen goed kennen. De wat schuchtere Pom is slimmer dan zijn grijze vriendje Pim, die vaak eerst doet en dan pas nadenkt. Pom loopt deftig in het rond, terwijl Pim als een razende door het huis holt. Dat blijkt al in het eerste verhaaltje, “Avonturiers”, waarin Pim en Pom kijken wie het dapperst is. Pom vindt dat glijden van de trapleuning maar griezelig. Voor de stofzuiger in “De alleseter” zijn beide poezen echter bang. Als de mevrouw even weg gaat om de telefoon te beantwoorden, zijn ze ineens alleen met dat gevaarlijke monster. In “Ziek” is de arme Pom ziek. Hij mag wel in het grote bed en dat wil Pim ook wel. Als hij nou even doet alsof hij ook ziek is? Ja, dan wordt Pim ook verwend met lekkere hapjes! Maar eet Pim nu niet te veel? Dat de poezen dol zijn op lekker eten, is bekend. In “Fijnproevers” willen ze zelfs hun werk er van maken! De vrouw werkt immers ook elke dag? Zou een baantje voor de poezen zijn weggelegd of zijn het toch echte huispoezen? In “Spoken op zolder” beleeft het tweetal een spannend avontuur op zolder en in “Olympische spelen” vertonen de twee op humoristische wijze tot welke sportieve kunsten zij in staat zijn. En tegelijkertijd poetsen ze voor de vrouw de badkamer! Minder blij is de vrouw met de capriolen van Pim en Pom als het bijna kerst is. In “Oh dennenboom” willen de twee poezen haar te hulp schieten bij het versieren van de kerstboom, maar dat soort klusjes kun je niet aan poezen overlaten. Of toch wel?

In totaal staan er tien verhaaltjes van ieder zo’n vijf minuten op de dvd. Van drie van deze verhaaltjes zijn er bij Querido inmiddels ook handzame voorleesboekjes verschenen, met prachtige stills uit de animatieserie. In “Jarig” krijgt Pim er een poezenjaar bij, maar het lijkt wel of Pom en de vrouw zijn verjaardag vergeten zijn? In “De nichtjes” komen de nichtjes van de vrouw op bezoek en Pim en Pom hebben al helemaal bedacht wat ze willen gaan doen. Schooltje spelen of doen alsof de nichtjes prinsesjes zijn die gered moeten worden. Maar nee hoor, de nichtjes blijken geen prinsesjes te zijn, eerder heksen! Pim en Pom moeten nog hun uiterste best doen om de gebakken taartjes te redden. Tenslotte gaat het verhaaltje “Beroemd” over de fantasieën van Pim en Pom waarin ze beroemde muzikanten zijn. Leuk, pianospelen!

Het schattige kleine vogeltje fladdert als een rode draad door de avontuurtjes heen en heeft bijna altijd een subtiel komische rol. Georgina Verbaan, die de stemmen in heeft gesproken, is geknipt hiervoor. Haar stem leent zich uitstekend voor het inspreken van kinderprogramma’s als deze.

‘De avonturen van Pim & Pom: Op avontuur in huis’ is een bijzonder leuke kennismaking (eerste of hernieuwde!) met deze twee poezen. Om in je hart te sluiten!