De beste verjaardag ooit – Best Birthday Ever (2021)

Recensie De beste verjaardag ooit CinemagazineRegie: Michael Ekbladh | 70 minuten | animatie, familie | Nederlandse stemmencast: Finn Vogels, Imaani Oosterhuis, Jack Toorop, Teun Batenburg, Jan Kooijman, Peggy Vrijens, Maria Lindes, Hymke de Vries

Rotraut Susanne Berner (Stuttgart, 1948) is de bedenker van Kareltje, een konijnenkleuter, die precies lijkt op mensenkleuters. Hij is dwars en eigengereid en wil vaak dingen die van papa en mama konijn niet mogen. Daar komt uiteindelijk wel een oplossing voor. De Duitse schrijfster en illustrator bedacht al talloze verhalen rondom het personage en voor haar werk ontving ze onder andere de Hans Christian Andersen-prijs en de speciale prijs voor de Duitse Jeugdliteratuur. Ook werd ze meermaals genomineerd voor de prestigieuze (en dure!) Astrid Lindgren Memorial Award. ‘De beste verjaardag ooit’, een Duits/Nederlands/Zweedse productie, brengt Kareltje en familie voor het eerst naar het witte doek.

Kareltje (Finn Vogels) kan niet wachten: morgen wordt hij vijf en net als voor elke vierjarige is dat voor hem een Zeer Belangrijke Dag. Hoewel zijn ouders best al wat voorbereidingen hebben gedaan – moeder Konijn (Peggy Vrijens) is aan het begin van de film bijvoorbeeld druk bezig met het bakken van Kareltjes verjaardagstaart, vindt Kareltje de aandacht die naar zijn babyzusje Klara uitgaat, maar stomvervelend. Papa (Jan Kooijman) kan dan wel zeggen dat hij met haar moet spelen, maar ze kan alleen maar slapen en schreeuwen!

Op de Zeer Belangrijke Dag zelf gebeurt er iets vervelends: Klara is ziek en papa en mama moeten met haar naar de dokter. Kareltje wil niet mee en blijft thuis sikkeneurig te zijn. Kareltjes ouders proberen hem nog op te beuren, maar de tweeling Freddy en Willem (Jack Toorop en Teun Batenburg), waar Kareltje graag mee speelt, zijn niet aanwezig en naar Kareltjes beste vriendin en buurmeisje Monika (Imaani Oosterhuis) wil hij ook niet, want hij wil niet door hond Bello ondergeslobberd worden.

Kareltje besluit daarom zijn spullen te pakken in zijn bolderkar en naar het huis van zijn oma (Maria Lindes), waar hij zich wél welkom voelt, te vertrekken. De route gaat door het gevaarlijke bos, wat eigenlijk verboden terrein is (en niet zonder reden). En in dit bos leert het konijntje een paar belangrijke levenslessen. Ondertussen zijn papa, mama en oma al in honderd staten omdat de ongehoorzame jarige zoek is…

‘De beste verjaardag ooit’ is een schattige animatiefilm voor peuters en kleuters tot een jaar of zes. De film bevat een paar spannende stukjes (een dreigende vos en een onweersbui), maar het wordt nooit echt eng. De tekenstijl blijft trouw aan die van de boeken, wat dit voor fans van deze boeken een must-see maakt. Het is als volwassene ietwat moeilijk om je niet te ergeren aan de verwende hoofdpersoon, die af en toe wel heel egoïstisch uit de hoek kan komen, maar gelukkig wordt hij omringd door personages die niet alleen het beste met hem voor hebben, maar hem ook wel regelmatig de les lezen. En uiteindelijk leert Kareltje dat de Zeer Belangrijke Dag niet alleen om hem draait en wat hij daarvan vindt: dat verklapt de titel al.

Bioscooprelease: 15 december 2021
VOD-release: 4 mei 2022