De Club van Sinterklaas & De Verdwenen Schoentjes (2015)

Regie: Ruud Schuurman | 78 minuten | familie | Acteurs: Tom Audenaert, Evi van der Laken, Stef de Reuver, Eric-Jan Lens, Wilbert Gieske, Anouk de Pater, Tim de Zwart, Wim Schluter, Job Bovelander, Beryl van Praag, Piet van der Pas, Frans de Wit, Leo Alkemade, Okke Verberk, Maike Boerdam, Marieke de Kruijf, Daniel Romagnoli, Tijn de Graaf

De Club van Sinterklaas is een welbekend begrip en voor de kinderen van ons kikkerlandje vaste prik geworden rondom de komst van de goedheiligman. Na de succesvolle tv-serie is ‘De Club van Sinterklaas & De Verdwenen Schoentjes’ alweer het vierde deel uit de filmreeks. De formule van de Sinterklaasfilms is nagenoeg elk jaar hetzelfde: er gaat iets mis waardoor het Sinterklaasfeest niet door dreigt te gaan, maar gelukkig weten de trouwe pieten van de Club van Sinterklaas het feest altijd op het nippertje te redden. En dat is in deze film niet anders.

De film opent met het jongetje Kornee Kwastenbroek die elk jaar zijn schoen zet en braaf zijn liedjes zingt, maar nooit een cadeautje krijgt. Het blijkt dat een van de pieten van Sinterklaas de adressenlijst verkeerd gelezen heeft, waardoor Sinterklaas jaar na jaar zijn huis voorbij gaat zonder ooit Kornee’s schoen te vullen. Als we Kornee weer zien, is hij volwassen en vastberaden om Sinterklaas terug te pakken voor al die jaren dat hij geen pakjes kreeg. Zijn plan is om knuffels te ontwerpen (moepies), die ’s nachts alle schoentjes van de kinderen kan stelen zodat ze hun cadeautjes niet krijgen.

In het kasteel van de Club van Sinterklaas zijn de voorbereidingen voor pakjesavond in volle gang en alles lijkt op rolletjes te lopen. Als Kornee ziet dat er een pakjeswagen met een grote lading knuffels onbeheerd achterblijft, grijpt hij zijn kans en gooit de knuffels in het water. De pieten hebben nu te weinig cadeautjes voor alle kinderen, dus Kornee biedt aan om 100 moepies te leveren. Twee moepies helpen hem bij zijn plannetje en stelen de schoentjes van de kinderen. Als danspiet erachter komt wie de schoentjes steelt, schakelt ze alle pieten van de club in om Kornee op heterdaad te betrappen. Ze vinden alle schoentjes terug en dan kan het Sinterklaasfeest gelukkig toch doorgaan.

Geen verrassend einde, maar voor de allerkleinsten zal het toch even spannend zijn of alle schoentjes wel op tijd teruggevonden worden om pakjesavond door te kunnen laten gaan. Gelukkig zijn de moepies eigenlijk best schattig en de pieten altijd vrolijk. De liedjes en de dansjes maken de film een groot kinderfeest en met een bescheiden 70 minuten is ‘De Club van Sinterklaas & De Verdwenen Schoentjes’ ook voor volwassenen prima uit te houden.

Julia van Berlo

Bioscooprelease: 14 oktober 2015
DVD-release: 28 oktober 2016