De Club van Sinterklaas & het grote Pietenfeest (2020)

Recensie De Club van Sinterklaas & het grote Pietenfeest CinemagazineRegie: Martijn Koevoets | 67 minuten | familie | Acteurs: Wilbert Gieske, Job Bovelander, Marijn Klaver, Beryl van Praag, Anouk de Pater, Luan Bellinga, Florus Hoogslag, Walter De Donder, Wim Schluter, Mickey Vermeer, Charlotte Ha, Maylin van Putten, Piet van der Pas, Tim de Zwart, Tim Oortman, Lucilla Bellinga

Mede dankzij social media en de commercie denken we al tijden niet meer alleen in de november- en decembermaanden aan het Sinterklaasfeest. Discussies over de kwetsende verbeelding van de hulpjes van Sinterklaas en over de beschikbaarheid van pepernoten vanaf eind augustus zorgen er voor dat veel mensen anders zijn gaan denken over het Decemberfeest. Jammer, want het is en blijft natuurlijk gewoon een feest voor kinderen en nu de roetveegpiet bijna overal te zien is, blijkt dat dat ook gewoon kan. Ook in ‘De Club van Sinterklaas & het grote Pietenfeest’ zijn de voorheen zwart geschminkte Pieten vervangen door roetveegpieten. Het valt vrij snel al meteen niet meer op en het enthousiasme is er niet minder om.

‘De Club van Sinterklaas & het grote Pietenfeest’ is de negende ‘Club van Sinterklaas’-film. Het verhaal van deze films draait traditiegetrouw altijd om een schurk die het feest in het water wil laten vallen. Vaak gaat het dan om een ontvoering; zoals bijvoorbeeld Amerigo (‘De Club van Sinterklaas & het pratende paard’, 2014) of Sinterklaas zelf (‘Sinterklaas en de vlucht door de lucht’). Het nieuwe avontuur gaat weer over een soort ontvoering; Coole Piet glijdt uit van een dak, komt verkeerd terecht en wordt vervolgens gevangen gehouden door Smoezel, een eenzame kluizenaar die in een soort Hobbithol in een bos woont. Zo ver van iedereen vandaan, dat niemand met hem wil spelen. Nu Coole Piet bij hem is, wil hij hem niet meer laten gaan.

Het verhaal van ‘De club van Sinterklaas & het grote Pietenfeest’ is wel heel magertjes. De scènes hangen als los zand aan elkaar; er gebeurt gewoon te weinig en er worden allerlei kunstgrepen uitgehaald om het verhaal nog op te rekken. Één van die opvullers is de YouTube-familie Bellinga en dan met name zoontje Luan, die een cruciale rol speelt in het terugvinden van Coole Piet. Het merendeel van de film bestaat uit de liedjes en de bijbehorende dansende Pieten. Toegegeven: die maken het nog wel leuk. De teksten zijn wel heel eenvoudig, maar soms toch catchy en de vrolijkheid spat er in ieder geval van af. Zeker niet de beste in de serie, maar de doelgroep zal er zich best mee vermaken.

Bioscooprelease: 14 oktober 2020
Digital download-release: 13 oktober 2021
VOD-release: 13 oktober 2021