De Club van Sinterklaas & Het geheim van de speelgoeddokter (2012)

Regie: Pieter Walther Boer | 70 minuten | familie | Acteurs: Julian Ras, Laura van Bussel, Victoria Koblenko, Charly Luske, Ad van Kempen, Kimberly Klaver, Michiel Nooter, Wilbert Gieske, Tim de Zwart, Dimme Treurniet, Job Bovelander, Beryl van Praag, Frans de Wit, Roscoe Leijen, Wim Schluter, Yvonne Coldeweijer, Piet van der Pas

De TV-serie ‘De Club van Sinterklaas’ heeft zijn bestaansrecht inmiddels wel bewezen. Al sinds 1999 wordt het programma rond pakjesavond uitgezonden op een van de commerciële zenders en talloze kinderen en hun ouders weten precies wie Testpiet, Muziekpiet, Profpiet, Talentpiet, Hoge Hoogte Piet, Keukenpiet en Kluspiet zijn. Nu er de laatste jaren zo’n hausse aan Sinterklaasfilms uitkomt in de bioscoop is het niet zo gek dat ‘De Club van Sinterklaas’ ook de weg naar het witte doek heeft gevonden. Pieter Walther Boer (bekend van onder andere de twee Ernst & Bobbie-films) tekende voor de regie. Naast de vaste Clubleden weet hij samen met nieuwkomers Julian Ras en Laura van Bussel en hun respectievelijke filmouders Victoria Koblenko en Charly Luske tot een goed resultaat te komen.

‘De club van Sinterklaas & Het geheim van de speelgoeddokter’ draait om Mees en Katja, buurkinderen en de beste vrienden. Mees’ grootste wens voor Sinterklaas is niet alleen een ‘normale’ pakjesavond, en daar bedoelt hij mee dat zijn moeder eens niet aan het werk is, maar ook wil hij een vader. Katja is altijd bezig met muziek maken en heeft voor het naderende Sinterklaasfeest een liedje gecomponeerd. Mees’ moeder Nicole is alleen maar druk met het realiseren van haar ambitie om de beste TV-journaliste van Nederland te worden en laat zij nu net de mogelijkheid krijgen om Sinterklaas te interviewen! Dat komt wel handig uit als Mees en Katja graag naar Sinterklaas willen om hem Mees’ wens voor te leggen. Ondertussen komen de twee vrienden er ook nog achter dat Fritz de speelgoeddokter (Ad van Kempen) helemaal niet zo’n kindervriend is. Wat doet hij eigenlijk in het kasteel van Sinterklaas? Wat voert hij in zijn schild?

‘De Club van Sinterklaas & Het geheim van de speelgoeddokter’ is een spannende en leuke film. Er staat veel op het spel, want als het plan van de gemene speelgoeddokter slaagt, komt er nooit meer een pakjesavond. Dat pakjesavond draait om meer dan cadeau’s en hebberige kinderen, maar vooral om samenzijn en familiegevoel is slim opgelost door het scenario. Het robotje van de speelgoeddokter is grappig en aandoenlijk tegelijk; een leuk tegenwicht voor de meedogenloze acties van zijn baas (die stiekem ook wel weer grappig zijn, vooral bij zijn versprekingen). Het acteerwerk is niet altijd even overtuigend, maar dat stoort nauwelijks in het vlot vertelde verhaal. De liedjes zijn aanstekelijk en voor de romantici onder de meekijkende ouders is er ook voldoening te halen uit de film. ‘De club van Sinterklaas & Het geheim van de speelgoeddokter’ is zeker een aanrader om in de aanloop naar het familiefeest in de juiste sfeer te komen.

Bioscooprelease: 3 oktober 2012
DVD-release: 22 oktober 2013