De Croods 2: Een nieuw begin – The Croods: A New Beginning (2021)

Recensie De Croods 2: Een nieuw begin (The Croods: A New Age) CinemagazineRegie: Joel Crawford | 95 minuen | animatie, avontuur | Nederlandse stemmencast: Gijs Naber, Thekla Reuten, Emma Heesters, Matteo van der Grijn, Saar van Koningsberger, Waldemar Torenstra, Sanne Wallis de Vries, Tim Knol, Paula Majoor | Originele stemmencast: Nicolas Cage, Emma Stone, Ryan Reynolds, Catherine Keener, Cloris Leachman, Clark Duke, Leslie Mann, Peter Dinklage, Kelly Marie Tran, Kailey Crawford, Chris Sanders, James Ryan, Gabriel Jack, Melissa Disney, Joel Crawford, Januel Mercado, Ryan Naylor

Het leven van een holbewoner gaat niet over rozen. Dat zagen we al in ‘The Croods’, de hilarische animatiefilm van DreamWorks Animation uit 2013, waarin een prehistorische familie op zoek moet naar een nieuw thuis nadat hun grot na een aardbeving onbewoonbaar is geworden. Alsof natuurrampen nog niet heftig genoeg zijn, krijgen de Croods in hun zoektocht ook nog te maken met de voortschrijdende evolutie. Ze maken kennis met Guy, een wees die moderne ideeën heeft over de toekomst en handige hulpmiddelen uitvindt zoals een fakkel of een valstrik. Vooral vader Grug moet niks hebben van al die moderne fratsen, zijn focus ligt op het bij elkaar houden van en zorgen voor de familie, en dat doet hij lekker op zijn eigen, primitieve manier. Maar oudste dochter Eep valt als een blok voor Guy, wat het er voor Grug allemaal niet makkelijker op maakt. In de vervolgfilm ‘The Croods: A New Age’ (2020) borduren we verder op de gebeurtenissen uit het eerste deel. Grug heeft min of meer geaccepteerd dat Guy nu ook bij de roedel hoort, tot grote vreugde van Eep. Maar als je pas verliefd bent, dan wil je het liefste alleen zijn met je geliefde. Dan zit je niet te wachten op je vader, moeder, broertje, zusje en oma om je heen. Dan wil je privacy. Terwijl de familie ligt te snurken op de gezellige ‘slaapstapel’, vangt Grug toevallig een intiem gesprek op tussen Eep en Guy, waarin ze het hebben over het starten van hun eigen familie. Maar dát is niet de bedoeling, denkt Grug, die zijn gezin koste wat het kost bijeen wil houden.

Het is het begin van ‘The Croods: A New Age’. Wat de familie Crood nooit verwachtte, gebeurt: ze ontmoeten een andere familie. De Betermansjes (hoe vet wil je de knipoog hebben?) zijn echter een stuk verder geëvolueerd dan de Croods. Dankzij een zelfbedacht irrigatiesysteem hebben ze hun eigen paradijs weten te creëren, waar groente en fruit groeit in overvloed. De Betermansjes begroeten hun primitieve gasten hartelijk, maar al snel blijkt dat de twee families er totaal verschillende levenswijzen en -visies op nahouden en dat dat nog wel eens wil botsen. Bovendien menen Phil en Hope Betermans dat Guy bij hen thuishoort en is voorbestemd voor een leven samen met hun dochter Dawn, en dus niet met Eep. Grug, die Guy als bedreiging voor zijn ‘roedel’, vindt dat niet eens zo’n slecht idee en probeert achter de rug van zijn dochter een deal te sluiten met Phil. Hij ergert zich rot aan de gesjeesde Betermans, maar al dat fruit in overvloed is wel aanlokkelijk natuurlijk. Vooral die bananen. Al drukt Phil hem nadrukkelijk op het hart de bananen vooral te laten liggen. Maar kan de oermens Grug zich wel inhouden? En wat gebeurt er eigenlijk als hij er wél een neemt…?

In tegenstelling tot de eerste film zijn het niet Kirk DeMicco en Chris Sanders die op de regiestoel zaten, maar nam Joel Crawford die taak in zijn eentje op zich. John Cleese, uit wiens brein het verhaal van deel 1 ontsproten was, trok zich terug en ook het producententeam werd gewisseld. Gelukkig maar dat de volledige stemmencast wél terugkeert voor dit tweede deel. In de oorspronkelijke, Engelstalige versie zijn dat onder anderen Nicolas Cage als Grug, Emma Stone als Eep, Ryan Reynolds als Guy, Catherine Keener en Cloris Leachman (voor wie dit haar laatste rol zou zijn voor haar overlijden in januari 2021). In ‘A New Age’ wordt de stemmencast verder uitgebreid met Leslie Mann, Peter Dinklage en Kelly Marie Tran. De Nederlandse stemmencast is ook erg fijn, met onder anderen Matteo van der Grijn, Sanne Wallis de Vries, Waldemar Torenstra, Saar Koningsberger, Tim Knol, Thekla Reuten en Gijs Naber. Een fantastische stemmencast, en daar vaart de film absoluut wel bij. De insteek van de film is ook nu weer het contrast tussen de oermensen en de modernere mens: hoe staan ze in het leven? Zo zet de familie Betermans – een heerlijk stel cliché-hipsters waar vooral de volwassen kijker erg om zal kunnen lachen – de natuur al veel meer naar hun hand dan de Croods door de controle over de waterstromen over te nemen. Dat hen dat uiteindelijk in de problemen brengt, is dan de vrolijk verpakte ecologische boodschap – heel toepasselijk in een tijd waarin klimaatverandering het nieuws van de dag beheerst.

Maar moraliserend is ‘The Croods: A New Age’ geenszins: het is vooral een vrolijke, kleurrijke en drukke boel die zich in rap tempo aan je voorbijtrekt. Er gebeurt veel en in elk frame zit wel een grapje verborgen. Neem alleen al de knotsgekke fantasiewezens die in het fictieve prehistorische tijdperk rondlopen: wolfspinnen, kangadillo’s, zeehondkippen – je kunt het zo gek niet bedenken. De visuele aankleding is sowieso van een hoog niveau, want ook in het leefgebied van de Betermansjes kijk je je ogen uit. Zo blijkt Phil zijn eigen ‘man cave’ te hebben gecreëerd, inclusief sauna en probeert hij Grug te laten kennismaken met het fenomeen douche. Zoon Thunk maakt zich schuldig aan een prehistorische vorm van schermstaren en de vrouwen tonen eens te meer aan dat ze al sinds het begin der tijden het sterke geslacht vormen. ‘The Croods: A New Age’ doet in de verte ergens een beetje denken aan eerdere animatiefilms, met name de ‘Ice Age’-reeks, maar heeft toch genoeg ‘eigen gezicht’. Hilarisch voor zowel jonge als oudere kijkers!

Patricia Smagge

Waardering: 3.5

Bioscooprelease: 30 juni 2021