De deal (2014)

Regie: Arno Dierickx  | 150 minuten | drama | Acteurs: Carolien Spoor, Jacob Derwig, Achmed Akkabi, Bart Klever, Nienke Römer, Paul Hoes, Khaldoun Elmecky, Tijn Docter, Jasper Boeke, Chip Bray, Bob Stoop, René van Asten, Bert Geurking, Matthijs van de Sande Bakhuyzen, Boyd Grund, Lieke Pijnappels, Micha Hulshof, Daan van Rijssel

Of het succes van de Deense politieke dramaserie ‘Borgen’ nou aan de basis lag voor de Nederlandse miniserie ‘De deal’ (2014), of toch het politieke landschap in ons eigen Den Haag – wie zal het zeggen. Feit is dat deze mede door de Vara geproduceerde driedelige serie mikt op de spanning en sensatie die normaal achter gesloten deuren in ivoren torentjes plaatsvindt. Centraal staat de jonge, ambitieuze journaliste Fenna Zielhorst (Carolien Spoor), die namens de linkse krant Het Volk kort voor de verkiezingen de opdracht krijgt te infiltreren in de ultrarechtse Volkspartij van André Wouters (Jacob Derwig), met als doel erachter te komen welke ‘deal’ achter het succes van Wouters zit. Als er nu een belletje gaat rinkelen, is dat niet zo vreemd: veel namen zijn duidelijk geïnspireerd op de werkelijkheid (Wouters is Wilders, zijn linkerhand Roos Omega is Fleur Agema en de minister-president heet hier geen Rutte maar Robben…).

‘De deal’ heeft wat moeite om op gang te komen. In de eerste aflevering vallen vooral de hierboven genoemde opvallende parallellen met de werkelijkheid op, plus een gebrek aan subtiliteit bij de makers. We zien hoe Fenna binnenkomt bij de Volkspartij en hoe ze ontdekt dat een prominente partijgenoot, Jerry Witteveen (Paul Hoes), op wel zeer rigoureuze wijze probeert de poten onder Wouters’ stoel vandaan probeert te zagen. Wat de zaak nog eens compliceert, is dat Fenna samenwoont met de illegale Iraanse hacker Darius (Achmed Akkabi), iets waar de xenofobische Wouters uiteraard niet gelukkig mee is. Door enkele handige acties weet Fenna zich desondanks op te werken binnen de organisatie. Op een gegeven moment mag ze zich zelfs Wouters’ personal assistent noemen. Tussen de bedrijven door brieft ze haar bevindingen door aan journalist Sibrandi (Bart Klever). Vanaf het moment dat Fenna direct met Wouters te maken heeft, raakt de serie in een stroomversnelling en neemt de spanning hand over hand toe – evenals het aantal lijken. Want waar we aanvankelijk lichte sympathie voelden voor André Wouters, maakt hij al snel duidelijk dat er met hem niet te sollen valt. Fenna raakt steeds verder verstrikt in een web van leugens en politieke intriges.

‘De deal’ wordt beter naarmate je langer kijkt. Haak dus niet direct af als de eerste aflevering je niet gelijk pakt. Hoofdrolspeelster Carolien Spoor moet eveneens groeien in de rol; zodra ze tegenover Jacob Derwig komt te staan, lift ze mee op diens talent en schiet haar niveau omhoog. Want het is Derwig die deze serie draagt. Hij zet een overtuigende megalomane politicus neer, inclusief de bijbehorende paranoia. Met zijn charisma weet hij Fenna (en ons) het ene moment in te palmen, maar op het andere moment draait hij om als een blad aan een boom en boezemt hij angst in. De andere acteurs zijn degelijk (prik even door het overdreven accent van Achmed Akkabi heen!), evenals het camerawerk en de sets. Het gebruik van muziek is – zeker in de eerste aflevering – verre van subtiel te noemen, aangezien de strijkers vet aanzwellen zodra er ook maar ‘iets’ gaat gebeuren. Laten we het er maar op houden dat de eerste aflevering niet representatief is voor de rest van de serie.

‘De deal’ verschijnt donderdag 24 april 2014 op DVD.