De dolle tweeling – Hanni & Nanni (2010)

Regie: Christine Hartmann | 85 minuten | familie | Acteurs: Sophia Münster, Jana Münster, Heino Ferch, Anja Kling, Hannelore Elsner, Katharina Thalbach, Suzanne von Borsody, Sophia Thomalla, Oliver Pocher, Sunnyi Melles, Lisa Vicari, Joram Voelklein, Emilie Kundrun, Zoe Thurau, Amina Heinemann, Davina Schmid, Ricarda Zimmerer, Aleen Jana Kötter, Eva Haushofer, Franca Bolenga, Maxine Göbel

We moeten ver teruggaan in de tijd om tot het moment te komen dat de Britse auteur Enid Blyton haar befaamde ‘St. Clare’s series’ schreef. In 1941 verscheen het eerste boek over de ondeugende tweeling Patricia (Pat) en Isabel O’Sullivan, die door hun ouders naar de kostschool St. Clare’s worden gestuurd omdat ze te verwend zouden zijn geworden. Vooral in Duitsland werd de tweeling razend populair. In 1965 verscheen een Duitstalige versie, ‘Hanni und Nanni’, van het eerste boek. Uiteraard werden de nodige aanpassingen gedaan in het verhaal. Zo werd St. Clare’s omgedoopt tot het meer Duits klinkende ‘Lindenhof’ en waar de meisjes in de Britse versie lacrosse speelden, werd dat vervangen door handbal. Omdat ook zeventig jaar later de boeken nog altijd tot de verbeelding van Duitse tienermeisjes spreken – en omdat ook hun moeders de boeken van Enid Blyton ooit verslonden hebben – besloten onze oosterburen een filmversie te maken van ‘Hanni und Nanni’, deze verscheen in 2010. Een nagesynchroniseerde versie, met de stemmen van onder anderen Peggy Vrijens, Marjolein Algera, Cystine Carreon en Fatima Moreira de Melo, verschijnt onder de titel ‘De dolle tweeling’ de zomer van 2011 in de Nederlandse bioscopen.

Een verhaal dat zeven decennia oud is, mag natuurlijk best een beetje ‘opgepimpt’ worden. Maar hoewel er ten opzichte van Blytons boek behoorlijk wat veranderd is, blijft er een nostalgische zweem rond het verhaal hangen. ‘De dolle tweeling’ (2010) gaat voortvarend van start, met een levendige actiescène in en rond een winkelcentrum. Bruisender dan dat gaat de film echter niet worden. Hanni en Nanni (Sophia en Jana Münster) zijn betrokken bij een wedstrijdje wie het langst de hockeybal met zijn stick kan voortbewegen (inderdaad, handbal is inmiddels ingeruild voor hockey) zonder deze los te laten. Daarbij belandden ze in een chique warenhuis, waar natuurlijk het nodige in het honderd loopt. Echte grote problemen krijgen ze pas wanneer ze beschuldigd worden van diefstal. Omdat het niet de eerste keer is dat de meisjes in de problemen raken, besluiten hun ouders Julie (Anja Kling) en Georg (Heino Ferch) om de meisjes naar een kostschool te sturen. Moeder bewaart weliswaar goede herinneringen in haar tijd op Lindenhof, maar omdat de meisjes verre van enthousiast zijn kost het haar toch veel moeite om hen erheen te brengen.

Op Lindenhof zijn Hanni en Nanni aanvankelijk echte buitenbeentjes. Omdat met name Hanni er geen doekjes om windt en er ronduit voor uitkomt dat ze de school zo snel mogelijk weer wil verlaten, werkt ze zich regelmatig in de nesten. Al dan niet bedoeld neemt ze in haar streken ook haar zusje Nanni mee. Vooral met de strenge juffrouw Magelein (Suzanne von Borsody) krijgen ze het geregeld aan de stok. Toch bloeien er ook vriendschappen op. De rustige Nanni ziet bovendien mogelijkheden om eens haar eigen gang te gaan – in tegenstelling tot haar sportieve zusje houdt ze niet van hockey maar van klassieke muziek. Ze zou dolgraag een plekje in het orkest veroveren. Hanni is alleen maar bezig met de naderende hockeywedstrijd tegen haar oude school, die ze moet en zal winnen. Lindenhof heeft echter al jaren geen wedstrijd meer winnend afgesloten…

‘De dolle tweeling’ werd geregisseerd door Christine Hartmann. Voor tienermeisjes biedt deze film genoeg vermaak. Alles wat ze leuk vinden komt voorbij. Behalve de meisjes zelf en hun avonturen is er bijvoorbeeld een ontluikende verliefdheid en een piepklein subplotje rond een paard. Over de manier waarop een en ander is uitgewerkt zullen zij zich niet zo druk maken. De neutrale filmkijker des te meer. Want de plot is flinterdun en een spanningsboog is ver te zoeken. Er worden wel wat zaken aangehaald – de financiële problemen van de Lindenhof bijvoorbeeld – maar daar wordt net zo gemakkelijk overheen gestapt. Eigenlijk wordt nergens lang bij stilgestaan, wat de film een vluchtig, episodisch karakter geeft. Omdat de film nergens de diepte ingaat, wordt van de jeugdige hoofdrolspelers weinig verwacht. Ze hoeven in feite alleen fotogeniek te zijn. De volwassenen komen dan weer behoorlijk karikaturaal over, op de moeder van de meisjes en de hoofdonderwijzeres (gespeeld door Hannelore Elsner) na dan. En er kunnen nog zulke luide beats onder de film gezet worden en er kan nog zo veel gepraat worden over iPods, ‘De dolle tweeling’ doet oubollig aan.

Er kan dus behoorlijk wat kritiek op de film geleverd worden. Toch is ‘De dolle tweeling’ niet een complete flop. De film mag dan geen echt verhaal hebben, maar weet toch de aandacht voldoende vast te houden. Het tempo ligt lekker hoog en de jonge hoofdrolspelers zijn leuk om naar te kijken. Zeker voor meisjes van een jaar of tien zullen de brutale Hanni en Nanni tot de verbeelding spreken. Achter hun recalcitrante gedrag schuilen namelijk twee voorbeeldige vriendinnetjes.

Bioscooprelease: 25 augustus 2011
DVD-release: 25 oktober 2011