De dolle tweeling: meer dan beste vriendinnen – Hanni & Nanni: Mehr als beste Freunde (2017)

Recensie De dolle tweeling: meer dan beste vriendinnen CinemagazineRegie: Isabell Suba | 98 minuten | avontuur, familie | Acteurs: Laila Meinecke, Rosa Meinecke, Henry Hübchen, Maria Schrader, Katharina Thalbach, Lynn Dortschack, Lia Huber, Jessica Schwarz, Sascha Vollmer, Ella Lee, Tibor Locher, Maja Meinhardt, Faye Montana, Shenia Pitschmann, Lucas Reiber, Luise Wolfram

Hanni en Nanni zijn al voor de vierde keer in de bioscoop te bewonderen. Ditmaal met ‘De dolle tweeling: Meer dan beste vriendinnen’, wat je met een beetje goede wil de reboot van de franchise kan noemen, waarbij deel 4 een ge-update versie van de origins story is, met ten opzichte van de eerste drie delen nieuwe gezichten. De tweeling wordt nu gespeeld door de echte tweeling Laila en Rosa Meinecke, in het Nederlands nagesynchroniseerd door kinderidolen Mylène en Rosanne.

Het verhaal begint grotendeels als het verhaal in deel 1. De ouders van de tweeling gaan niet zo lekker met elkaar en met een staaltje modern ouderschap proberen ze dat op te lossen door Hanni en Nanni naar een kostschool te sturen. Dat wordt De Lindenhof en de dolle tweeling besluit in eerste instantie de boel te saboteren opdat ze snel weer naar huis mogen. Dit gaat echter niet zoals verwacht en dat is gelijk weer de start voor allerlei subplots die uiteindelijk samen zullen komen tegen het einde.

Dat is gelijk een minpuntje van ‘De dolle tweeling: Meer dan beste vriendinnen’, het is weinig verrassend. De afronding van de film is zo voorspelbaar dat het voor de kritische kijker te makkelijk is. De vraag is echter of er veel kritische kijkers onder het publiek zullen zitten. Het merendeel van de doelgroep van jonge meisjes ziet waarschijnlijk een film die boeit, spannend is en blijft en gaat over groter worden en bijbehorende emoties. Sommige scènes grijpen aan en dat komt mede door het acteerwerk van de dames Meinecke. Ze zetten geloofwaardige karakters neer. De ene is de brave, terwijl de ander veel meer de grens op zoekt en zich af zet tegen het “systeem”.

Voor de volwassen kijker zitten er nogal wat rare beslissingen in het verhaal. Zo is de keuze om de tweeling naar een kostschool te sturen vreemd en is het kennelijk ook okay als een meisje van elf zomaar in en uit loopt bij een vreemde oude man die alleen woont in het bos. Het is te flauw om de film daarop af te rekenen, maar het zijn wel zaken die als normaal worden gepresenteerd en dat is toch iets wat de jongere kijkers ook meekrijgen.

Onder aan de streep is ‘De dolle tweeling: Meer dan beste vriendinnen’ een vermakelijke film waarbij je als kijker niet al te diep over na moet denken, maar gewoon moet geloven dat het mogelijk is dat alles weer goed komt.

Ton te Slaa

Waardering: 3

Bioscooprelease: 10 oktober 2018