De Fabeltjeskrant: de Grote Dierenbos-spelen (2018)

Recensie De Fabeltjeskrant: de Grote Dierenbos spelen CinemagazineRegie: Freek Quartier, Jens Møller | 83 minuten | animatie, familie | Originele stemmencast: Georgina Verbaan, Elsje Scherjon, Armin van Buuren, Richard Groenendijk, Loes Luca

Nostalgie kan een naar iets zijn. Wat in je hoofd ontzettend leuk en goed was, kan de tand des tijds niet goed doorstaan. Jouw jeugdhelden blijken na een kijkbeurt jaren later onuitstaanbare leeghoofden te zijn. Om geliefde personages uit lang vervlogen tijden naar het heden te transporteren is een fikse metamorfose nodig. En een kritisch oog.

Neem nu de Fabeltjeskrant. In de jaren 80 waren statische poppenkastpoppen nog acceptabel, maar anno 2019 kun je daar niet meer mee aankomen. Moderne kinderen willen vlotte figuren met wilde handgebaren en een ADHD-attitude. Regisseur Freek Quartier is erin geslaagd om een geliefde maar behoorlijke oubollige franchise op succesvolle en respectvolle manier naar het heden te brengen.

In ‘De Fabeltjeskrant: de Grote Dierenbos-spelen’ draven oudgedienden als Juffrouw Ooievaar, Bor de Wolf, Lowieke de Vos en Truus de Mier op. Er gebeurt een hoop in het Grote Dierenbos. Zo dreigt een picknick in het water te vallen, wordt er vals gespeeld tijdens een sportwedstrijd en zorgt een buitenlandse gast voor opschudding.

Deze film vormt een mooie, moderne update van de geliefde handpoppen. Er is gebruik gemaakt van computeranimatie en deze overtuigt op alle fronten. De personages zien eruit alsof ze van vilt gemaakt zijn. De drukke bewegingen zijn helemaal van nu en passen daadwerkelijk bij alle figuren. Wat het idee achter De Fabeltjeskrant zo leuk maakt, is dat alle dieren verwijzen naar karaktereigenschappen van mensen. Zo is Bor een onzeker typje dat zich nogal snel miskend voelt. Juffrouw Ooievaar is dan weer een autoritair karakter dat even eigenwijs als koppig is. Ontstane problemen worden pas opgelost door met elkaar te praten. Communicatie als sleutel tot succes: een mooie boodschap in een mooie film.

Ook de minimalistische weergave van het Grote Dierenbos is een mooie ode aan de oude, handgemaakte decors van weleer. De voice acting is ook goed getroffen en is een mooi eerbetoon aan de oude serie. Quartier heeft een vlotte film gemaakt die zowel oude als nieuwe fans zal bekoren. Knappe prestatie! De Fabeltjeskrant kan in deze vorm weer jaren mee!

Bioscooprelease: 19 december 2018
DVD-release: 19 april 2019