De familie Slim (2017)

Recensie De familie Slim CinemagazineRegie: Roy Poortmans | 78 minuten | avontuur, familie | Acteurs: Matheu Hinzen, Precious Bostelaar, Tatum Dagelet, Harry Piekema, Najib Amhali, Sara Dol, Peter Aerts, Dionne Slagter, Dick Carlier, Roy van Breemen, Alex Swamipersad, Horace Cohen, Jennifer de Jong, Han Leopold, Bas van Meurs, Sanne van Meurs

De Nederlandse kinderfilm ‘De familie Slim’ gaat over een uitvindersfamilie. Vader, moeder en dochter Vera doen hun naam eer aan en verzinnen de gekste dingen, die nog werken ook. Een apparaat dat voorwerpen kan verplaatsen bijvoorbeeld, of een polsbandje dat de drager er van de coolste dansmoves kan laten doen. De jongste telg, Max, is ook aangestoken met het uitvindersvirus, maar zijn ideeën lopen tot nu toe nog altijd uit op een mislukking.

Wanneer hij vriendschap sluit met het nieuwe buurmeisje Aiza, lijkt zij aanvankelijk alleen in Max geïnteresseerd omdat zijn zus een beroemde vlogster is, maar al snel weet ze Max te overtuigen van haar intenties. Ze steunt Max met zijn uitvindingen en laat hem inzien dat het niet erg is dat hij nog niet zo getalenteerd is als de rest van de familie. Als de uitnodiging voor het jaarlijkse Inventicon, een wedstrijd waaraan talloze uitvinders meedoen, binnenkomt, besluit Max om dit jaar over te slaan. Hij heeft geen zin om wéer een uitvinding te laten ontploffen of smelten en blijft alleen thuis. Vader Fritz, moeder Julia en Vera blijken echter onder valse voorwendselen naar de locatie gelokt te zijn. Iemand heeft het op hen gemunt, maar wie?

‘De familie Slim’ vertelt een voorspelbaar verhaal, maar dat wordt met genoeg humor, actie en vaart gecompenseerd. De uitvindingen kent het volwassen publiek vaak al uit andere films, series of verhalen (een teleportatiemachine, een zelfrijdende auto) maar de manier waarop ze gebruikt worden in de film is wel grappig. Voor de jonge doelgroep zou het echter maar zo de eerste kennismaking met slimme snufjes en science fiction-achtige apparaten kunnen zijn. Het acteerwerk is degelijk, waarbij vooral de ontwapenende Matheu Hinzen in positieve zin opvalt. Positieve boodschappen als doorzetten als het tegen zit, eerlijkheid en vriendschap zijn handig in het scenario verweven, zodat het er niet dik bovenop ligt. Leuke film voor kinderen in de basisschoolleeftijd.

Bioscooprelease: 6 december 2017
VOD-release: 27 maart 2018
DVD-release: 17 april 2018