De gelukkige huisvrouw (2010)

Regie: Antoinette Beumer | 100 minuten | drama | Acteurs: Carice van Houten, Waldemar Torenstra, Joke Tjalsma, Maike Meijer, Willem de Wolf, Eric van der Donk, Jaap Spijkers, Isis Cabolet, Annemieke Aalderink Bakker, Rene van ’t Hof, Myranda Jongeling, Marcel Hensema, Martijn Nieuwerf, Lotje van Lunteren, Catharina Haverkamp, Reinier Bulder, Anke Engels, Rik Launspach, Dorijn Curvers, Bert Luppes, Menno van Beekum, Gijs de Lange, Duuk van Rens

Kan bioscoopbezoek leiden tot een postnatale depressie? Ja dat kan. In de adaptatie van bestseller ‘De gelukkige huisvrouw’, zien we een akelige bevalling die hoofdpersonage Lea en de nietsvermoedende  kijker in een postnatale crisis duwt. Maar waar de bezoeker langzaam herstelt, leidt het in Lea’s geval tot een gedwongen opname in een inrichting. Daar moet ze in het reine komen met familie, trauma’s en zwakke genen.

Het levert een film op die minder dramatisch is dan je op voorhand verwacht. ‘De gelukkige huisvrouw’ wisselt geestige scènes af met drama, met de grappige scènes in de meerderheid. Dat treft, want het drama is te afgezaagd om echt te boeien. Hoe geloofwaardig de geestelijke teloorgang van Lea ook is, de uitwerking ervan verrast geen moment. In de inrichting vinden we de geruststellende gekken van zoveel andere films (‘Te gek om los te lopen’, ‘One Flew over the Cuckoo’s Nest’), de psychoses roepen uitgekauwde gruwelen op en de moeder is de aloude bemoeial die haar kinderen verstikt onder de goede zorgen. De opdringerige muziek versterkt het drama, wat soms zorgt voor een overdosis pathos.

Op het komische front is de film veel beter. Het grappige zit soms in de dialogen, soms in de situaties, soms in beide. Hoofdpersonage Lea is een vlotgebekt type, dat haar kwetsbaarheid verbergt onder een laag sarcasme en lollig verwoorde desinteresse. De humor van echtgenoot Harry zit vooral in zijn mannelijke onbenulligheid. Ook zijn er hilarische confrontaties tussen de inwoners van de inrichting.

En dan het acteren. Carice van Houten bestrijkt hier een breed emotioneel spectrum, hoewel haar personage niet eens zo heel interessant is. Opvallend genoeg maken de ingetogen scènes de meeste indruk. Het zijn de in zichzelf gekeerde momenten die doen verlangen naar rijpere en meer gereserveerde rollen voor supertalent Van Houten. Een supertalent dat hier gesteund wordt door een prima cast.

Ondanks het voorgebakken drama is ‘De gelukkige huisvrouw’ een film die de volle 100 minuten bekoort. Met dank aan goede grappen, goed acteerwerk en een enkele verdwaalde snik. Aanrader dus, behalve als je zwanger bent of plannen hebt in die richting. Bevallen is geen picknick. Dat vergeten we nooit meer.

Bioscooprelease: 15 april 2010
DVD- en blu-ray-release: 29 september 2010