De gendarme van Saint-Tropez – Le gendarme de Saint-Tropez (1964)

Regie: Jean Girault | 95 minuten | komedie, misdaad | Acteurs: Louis de Funès, Geneviève Grad, Michel Galabru, Daniel Cauchy, Madeleine Delavaivre, Maria Pacôme, Claude Piéplu, Gabriele Tinti, Michelle Wargnier, Christian Marin, Jean Lefebvre, Jean-Pierre Bertrand, Sylvie Bréal, Martine de Breteuil, Evelyne Céry, Jean Droze, Norma Dugo, Jacques Famery, Patrice Laffont, Guy Grosso, Maurice Jacquin, Claudia Lebail, Michel Modo, Giuseppe Porelli, Nicole Vervil, Franck Vilcour, Fernand Sardou, France Rumilly

Van alle rollen die Louis de Funès speelde, steekt er qua populariteit één met kop en schouders bovenuit. Die rol, van politieofficier Ludovic Cruchot, was de komiek volledig op het lijf geschreven. Druk, autoritair, opvliegend, verbijsterd, woedend, en dat vaak binnen een enkele scène. Deze rol zou de Funès tussen 1964 en 1983 liefst zes keer spelen.

De eerste keer dat dit personage zijn opwachting maakt is in ‘Le gendarme de St. Tropez’. Hierin verhuist de provinciale politieagent Cruchot met zijn dochter naar de Zuid-Franse kustplaats, nadat hij om onduidelijke redenen is bevorderd. In St. Tropez maakt het kleine politiecorps zich vooral druk om loslopende nudisten en hun eigen jeu de boule capaciteiten. Maar op het moment dat Cruchot arriveert, gebeurt er plots van alles. Een louche Amerikaan meert af met zijn luxejacht, een gestolen Rembrandt duikt op en een rode Ferrari wordt gestolen door twee joyriders. Probleem: de dochter van Cruchot is een van die joyriders.

Wie het oeuvre van raskomiek de Funès een beetje kent, zal zich verbazen over de populariteit van deze film. De humor lijdt hier aan zware bloedarmoede. Gek genoeg zitten er in de eerste drie (zwart-wit)minuten van deze film meer geslaagde grappen dan in de rest van het verhaal. In ‘Le gendarme de St. Tropez’ lachen de personages smakelijk om hun eigen grappen; meestal een slecht teken. Het is niet zo dat de grappen de tand des tijds niet hebben doorstaan, ze zijn gewoon heel flauw en voorspelbaar.

Evenmin geslaagd is de uitbeelding van het hippe strandleven van Saint Tropez. De makers wilden blijkbaar laten zien dat ze wisten hoe het moest anno 1964. Voor een latere kijker komen de trendy kleding, de kekke dansjes en jolige muziek vooral heel gedateerd over. Bovendien begrijpen alleen 50-plussers waarom Cruchot plots met een slinger staat te zwaaien, want wie heeft nog van Thierry de slingeraar gehoord?

Gelukkig zijn er nog wat geslaagde grappen, ziet Geneviève Grad er aantrekkelijk uit en trekt de Funès de juiste bekken op het juiste moment. Bovendien brengen het haventje en de stranden van Saint Tropez je in een plezierige vakantiestemming. Maar de indruk die beklijft is die van een veel te drukke film met veel te weinig grappen en een veel te gekunsteld plot. Dat verwacht je toch niet van zo’n klassieker.

Bioscooprelease: 20 januari 1970
DVD-release: 25 juni 2015 (DVD-box Louis de Funès – De Gendarmes – de complete collectie).