De geur van worteltjes – Le parfum de la carotte (2014)

Regie: Arnaud Demuynck, Rémi Durin, Rémi Vandenitte | 26 minuten | animatie, korte film | Originele stemmencast: Agnès Jaoui, Isaac Van Dessel, Igor Van Dessel, Daphné Van Dessel, Jean-Baptiste Marcenac

Les Films du Nord is een filmstudio die in 1995 in de Noord-Franse stad Roubaix werd opgericht door Arnaud Demuynck. Sinds 2001 richt Les Films du Nord zich uitsluitend op animatiefilms, gemaakt met diverse technieken: tekenfilms, boekverfilmingen en poppenfilms maar ook animatie gemaakt met zand, papier en andere materialen worden er gemaakt. Ook de genres zijn divers. Het gaat hier niet om lange speelfilms; Les Films du Nord richt zich vooral op korte films, voor zowel volwassenen als kinderen. Hun meest succesvolle productie tot nu toe is ‘De geur van worteltjes’ (2013, oorspronkelijke titel ‘Le parfum de la carotte’), die door maar liefst 175.000 bioscoopgangers in Frankrijk en België bekeken werd. Deze compilatie bestaat uit de ‘hoofdfilm’ – de titelfilm die 26 minuten duurt – en drie bonusfilms van elk vijf à zes minuten. Centraal staat, hoe kan het ook anders, de wortel in al haar volle glorie. Andere herkenbare thema’s die in elk van de vier filmpjes terugkomen zijn samen leven, solidariteit en vriendschap en samen genieten van het Bourgondische leven.

En Bourgondiërs zijn het, het konijn en de eekhoorn die de hoofdrol spelen in de titelfilm ‘De geur van worteltjes’. Als Konijn een nieuwe plek zoekt voor zijn holletje, vindt hij een warm thuis onderaan de boom van Eekhoorn. Er ontstaat een vriendschap en aangezien ze allebei graag koken, maken ze geregeld iets te eten voor elkaar. Alleen hebben ze niet helemaal dezelfde smaak. De geur van gekookte, gebakken, gewokte en gekonfijte worteltjes van Konijn komen Eekhoorn op een gegeven moment de neus uit en hij besluit zijn huis te ontvluchten. Midden in de nacht is een donker bos echter levensgevaarlijk voor een kleine eekhoorn. Zeker als daar twee vossen rondzwerven, op zoek naar een lekker hapje. Konijn besluit zijn vriend achterna te gaan, het bos in. Een dapper gebaar, maar Konijn is even vergeten dat het voor hem nét zo gevaarlijk is in het donkere bos als voor zijn maatje Eekhoorn…

‘De geur van worteltjes’ werd gemaakt door Arnaud Demuynck en Rémi Durin en verscheen in een Franse en een Vlaamse versie. De animaties zijn eenvoudig, zeker vergeleken bij wat er allemaal vanuit Hollywood onze kant op komt, maar die simpele figuurtjes zijn wél effectief. Hoewel het filmpje slechts 26 minuten duurt, neemt men nog aardig de tijd om de hoofdrolspelers te introduceren. Opvallend is het gebruik van muziek; in de korte tijd die er is weten Demuynck en Durin toch nog een vijftal vrolijke liedjes te proppen en één van de vossen spreekt uitsluitend op rijm. Het filmpje heeft die poespas eigenlijk niet echt nodig, aangezien de beelden voor zich spreken, maar het zal kinderen ongetwijfeld aanspreken. ‘De geur van worteltjes’ is geen wereldschokkend filmpje, maar heeft door zijn effectieve eenvoud zeker zijn charmes.

Speciale vertoning: Fantastisch Kinderfilm Festival 2015-2016
DVD-release: 3 november 2016 (Selected Shorts #20: De geur van worteltjes en andere verhaaltjes)