De geweldige beer – Den kæmpestore bjørn (2011)

Regie: Esben Toft Jacobsen | 73 minuten | drama, animatie, avontuur, familie, fantasie | Nederlandse stemmencast: Lotte Kuijt, Machiel Verbeek, Ivan Pecnik, Jan Nonho | Originele stemmencast: Markus Rygaard, Alberte Blichfeldt, Flemming Quist Møller, Elith Nulle Nykjær

Dat er mooie dramafilms uit Denemarken komen, dat is bekend. Zo sleepten de Scandinaviërs met ‘In a Better World’ (2010) van Susanne Bier de Oscar voor beste niet-Engelstalige film in de wacht en worden ook de films van Lars von Trier, Thomas Vinterberg en Anders Thomas Jensen regelmatig met prijzen overstelpt. Dat de Denen ook hele leuke animatiefilms kunnen maken, is minder bekend. Esben Toft Jacobsen zet met het spannende ‘De geweldige beer’ (2010) alvast de toon. Het is pas de tweede film van de talentvolle Deen, na het 45 minuten durende ‘Carsen & Gitte’s Movie Madness’, maar zijn beperkte ervaring is nauwelijks merkbaar. ‘De geweldige beer’ bruist van de actie en het avontuur en biedt 75 minuten vermaak voor zowel jong als oud.

De elfjarige Jonathan gaat met zijn jongere zusje Sophie uit logeren bij hun grootvader, die aan de rand van een donker bos woont. Hoewel hun opa hen ten strengste verbiedt om het bos in te gaan, belandt Sophie na een ruzie met haar broer toch in het verboden gebied. Jonathan gaat haar achterna en ontdekt dat zijn zusje bevriend is geraakt met een gigantische bruine beer, die ze al gauw ‘Grote Fridjof’ doopt. Hoewel de imposante verschijning van het dier aanvankelijk angst inboezemt, blijkt de beer een hart van goud te hebben. Jonathan ontdekt dat hun nieuwe vriend gevaar loopt, want een wraakzuchtige jager heeft het op ‘Grote Fridjof’ gemunt. Het is aan de kinderen om de beer te beschermen. Daarbij krijgen ze hulp van de andere dieren in het bos.

Natuurlijk is het hedendaagse filmpubliek verwend met de oogverblindend mooie computeranimaties van Pixar en DreamWorks. Het zou niet eerlijk zijn om ‘De geweldige beer’ te vergelijken met de miljoenenproducties waar die studio’s mee op de proppen komen. Wie de film op zijn eigen merites beoordeelt, zal erkennen dat Jacobsen heel aardig werk levert. Hij schiet misschien tekort wat betreft de menselijke figuurtjes, maar dat maakt hij ruimschoots goed met de sfeerschets van het donkere bos en zijn kleurrijke inwoners. Een zwerm bijdehante kraaien, een legertje koddige mini-elanden en een groep regenopwekkende kikkers (met ’n knipoog naar ‘Magnolia’ (1999)?) helpen hen op weg. Maar de immense beer, bij wie een half bos op de rug is gegroeid, steelt absoluut de show. Zo te zien heeft Jacobsen zijn hoofdrolspeler extra aandacht gegeven, want ‘Grote Fridjof’ is met afstand de best uitgewerkte animatie. Let ook eens op de geluidseffecten, telkens als de beer opduikt.

Een film als deze werkt natuurlijk alleen als het verhaal tot de verbeelding spreekt en wat dat betreft zit het met ‘De geweldige beer’ wel goed. Het avontuur dat Jonathan en Sophie meemaken is misschien niet bijster origineel, maar wanneer het verhaal eenmaal op gang is laat je je zonder enig tegenstribbelen meeslepen. Met ‘De geweldige beer’ toont Jacobsen aan dat je ook met een relatief klein budget een charmante en spannende animatiefilm kunt maken die jong en oud aanspreekt. We zijn nu al benieuwd naar zijn volgende film!

Bioscooprelease: 15 december 2011
DVD-release: 5 maart 2013