De groeten van Mike! (2012)

Regie: Maria Peters | 95 minuten | familie | Acteurs: Maas Bronkhuyzen, Faas Wijn, Bracha van Doesburgh, Leona Philippo, Carine Crutzen, Dave Mantel, Marloes van den Heuvel, Gaite Jansen, Hadewych Minis, Nasrdin Dchar, Chris Tates, Bart Klever, Tjebbo Gerritsma, Roos Ouwehand, Vincent Croiset, Bob Fosko, Dani Stauder, Shona Smit, Joep van Lieshout, Patrick Stoof, Gonny Gaakeer, Rogier Philipoom, Tiger Wesdorp, Ole Tijs Kramer, Casijn Broerse, Dimme Treurniet, Lenny Keijlard, Luc Theeboom, Ruben Brinkman, Marc van Uchelen, Reinier Noordzij, Jos Barlag, Pien Kann, Larissa Vis, Daniel van Kempen, Stijn Westenend, Margreet Boershoek, Annaleen Louwes, Marinus Vroom, Lennart Timmerman, Dilem Arslam, Samantha Tel, Betty van der Schaaf-Plaat, Frans Berkhout, Sinot, Miranda Donkervoet-Camphuijsen, Yvonne Paludanus van Baarlen, Wanda van der Heijden, Sonny van der Heijden, Cees van Meijgaarden, Patrick Wessels, Peter van der Velden, Frits Groen, Sjaak Palidanus

Hoewel Maria Peters met Carry Slee-verfilming ‘Afblijven’ al bewees dat ze heel goed in staat is een goede film te maken over hedendaagse kinderen, lijkt ze dankzij films als ‘Pietje Bell’, ‘Kruimeltje’ en zelfs het voor volwassenen gemaakte ‘Sonny Boy’ meer te richten op films die zich in lang vervlogen tijden afspelen. Dat imago kan ze met ‘De groeten van Mike!’ makkelijk van zich afschudden, want deze familiefilm biedt naast vermaak voor het hele gezin een eigentijdse kijk op een relevant onderwerp: de jeugdzorg.

De tienjarige Mike (Maas Bronkhuyzen) heeft leukemie gehad. Na zijn verblijf van máánden op de kinderafdeling van het AZA ziekenhuis in Amsterdam is hij echter genezen. Het wachten is echter op zijn moeder, Natasja, die hem op moet halen. Wanneer zij, zelfs na herhaaldelijk bellen en ingesproken voicemailberichten, niet op de afgesproken tijd verschijnt, ziet het ziekenhuispersoneel zich genoodzaakt Mike nog enkele dagen onderdak te bieden. Het joch komt terecht op een kamer waar nog een patiëntje ligt: Vincent (Faas Wijn), herstellende van een ernstig vrachtwagenongeluk, maar die waarschijnlijk nooit meer kan lopen. Verpleegkundige Laetitia (Leona Philippo) trekt zich het lot van Mike bijna persoonlijk aan en schakelt Bureau Jeugdzorg in.

Na onderzoek komt medewerkster Cilia (Carine Crutzen) (door Mike steevast de poedel genoemd, vanwege haar opgestoken krullenbos), die Mike’s dossier in behandeling heeft, tot de conclusie dat Natasja (Bracha van Doesburgh), vanwege haar drankprobleem, niet meer in staat is om voor haar zoon te zorgen. De zaak komt voor de kinderrechter en de verpletterende uitspraak heeft verregaande gevolgen. Mike is kwaad en teleurgesteld en meent dat hij heel goed voor zichzelf kan zorgen als zijn moeder dat niet kan. Om dat te bewijzen, schrijft hij de kinderrechter een brief (vandaar de titel). Maar het mag niet baten. Cilia doet haar uiterste best om Mike vóór Kerst nog bij een pleeggezin onder te brengen, maar op aanraden van Vincent weet Mike het eerste kennismakingsbezoekje danig te saboteren – in een aantal uiterst vermakelijke scènes.

Kerstmis komt en gaat en ondertussen belooft Natasja beterschap. Maar niemand weet dat ze inmiddels in een afkickkliniek is opgenomen, zelfs Mike niet. Als hij dan besluit om vlak voor hij in een leefgemeenschap (“een tehuis”, zoals de hoofdpersoon het noemt) wordt opgenomen, neemt hij de benen, hij gaat naar huis. Erg spannend, want niemand weet waar hij is. Vincent is wel op de hoogte, maar die denkt dat Natasja gewoon thuis is. En hoewel Mike beter is, heeft hij wél medicijnen nodig…

‘De groeten van Mike!’ is een vakkundig gemaakte, leuke, lieve, grappige en ontroerende film. Alles klopt: van de regie tot aan de uitwerking van de personages (niet alleen Mike en Natasja zijn voorzien van een geloofwaardige achtergrond, ook Faas Wijns personage Vincent heeft een diepere laag, die ongetwijfeld voor emotionele reacties bij het publiek zal zorgen). De aankleding van de film is perfect en de acteurs zitten erg goed in hun rol. Bracha van Doesburg is heel overtuigend als moeder die het eigenlijk alleen maar goed doet in goede tijden, maar vooral de twee jongens, Maas Bronkhuyzen (Timmie uit ‘Dolfje Weerwolfje’) en Faas Wijn (‘Tony 10’) vallen op. Humor en drama wordt goed gedoseerd – en als de film grappig probeert te zijn, lukt dat ook echt en de sentimentele momenten voelen authentiek aan (knappe vader of moeder die het droog kan houden!). Daarnaast heeft de film een belangrijke boodschap: dat er aan de jeugdzorg in Nederland wel het een en ander verbeterd kan worden. Het betreft geen directe kritiek op de hulpverleningsinstantie, maar wél maakt ‘De groeten van Mike!’ duidelijk dat de behandeling van een zaak sterk afhankelijk is van de verantwoordelijke medewerker en dat dat zo tot hele andere uitkomsten kan leiden. Met ‘De groeten van Mike!’ zet Maria Peters zichzelf na het hele aardige ‘Afblijven’ weer op de kaart als regisseur die weet wat er onder kinderen leeft. En hou de twee jonge hoofdrolspelers Maas en Faas in de gaten, die gaan het nog ver schoppen!

Bioscooprelease: 12 december 2012
VOD-release: 16 april 2013
DVD- en blu-ray-release: 16 april 2013