De grote Sinterklaasfilm (2020)

Recensie De grote Sinterklaasfilm CinemagazineRegie: Lucio Messercola | 73 minuten | familie | Acteurs: Bram van der Vlugt, Chris Tates, Erica Terpstra, Giovanni Caminita, Wes Mutsaars, Joshua Albano, Filip Bolluyt, Lennart Lemmens, Ailbhe Duffy, Elly de Graaf, Stef de Reuver, Peter R. de Vries, Peter Post

Op 19 december 2020 overleed Bram van der Vlugt aan de gevolgen van corona. De acteur, die maar liefst gedurende zestig jaar in tv-series en films speelde, was de ‘vaste raadsman van Sinterklaas’, waardoor hij zijn medewerking verleende aan alle televisieprogramma’s over de Goedheiligman, maar ook de officiële intocht én speelfilms. ‘De Grote Sinterklaasfilm’ van Lucio Messercola, die eerder ‘De brief voor Sinterklaas’ (2019) regisseerde en schreef, óók met de Nederlandse acteerlegende, is Bram van der Vlugts laatste film.

Sinterklaas en zijn Pieten zijn druk met de voorbereidingen van het jaarlijkse feest. Er wordt ingepakt, liedjes ingestudeerd, pepernoten gebakken, het is een drukte van jewelste in het kasteel van Sinterklaas. Maar als kijker zien we dat deze gezellige drukte binnenkort verstoord zal worden. Stan (Filip Bolluyt) is een projectontwikkelaar die grootse plannen heeft met de grond waar het kasteel op staat. Er is een kleine hobbel op de weg: het kasteel moet nog wel tegen de vlakte. Maar daar heeft hij al iets op bedacht. Samen met zijn ietwat dommige neefje Olivier (Lennart Lemmens) en de burgermeester (Erica Terpstra) brengt hij de Pieten een bezoek om zo te zorgen dat ze binnen een uur het kasteel verlaten. Zijn plan lukt, maar hoe moet dat nou verder met de voorbereidingen voor Pakjesavond?

‘De grote Sinterklaasfilm’ is één van de leukste Sinterklaasfilms van de afgelopen jaren. De concurrentie was bijna moordend: er waren jaren dat er niet één, maar twee Sinterklaasfilms vrijwel tegelijk in de bioscoop draaiden. De reden dat deze film zo geslaagd is, is onder andere terug te leiden naar het scenario, dat eenvoudig maar goed in elkaar zit. Het verhaal van de film wordt overzichtelijk gebracht, zodat de jonge kijker makkelijk de aandacht erbij kan houden. In veel van dit soort films wordt – juist ten behoeve van de jonge doelgroep – overgeacteerd, maar in deze film valt dat best mee. Het is duidelijk wie de goeien en de slechten zijn en neefje Olivier is echt wel heel dom, maar de grens wordt niet overschreden. Ook het meisje Kikki (Ailbhe Duffy), dat de Pieten helpt het kasteel te redden, is een leuke, eigenwijze toevoeging. Aanvankelijk komt ze nog wat gekunsteld over, maar ze lijkt zich snel in haar rol op haar gemak te voelen. Als de R in de maand is en de pepernoten weer in de supermarkt liggen, zal je (klein)kind zich hier best mee vermaken en mee moeten kijken is in dit geval geen straf.

Bioscooprelease: 7 oktober 2020
DVD-release: 13 oktober 2021