De held (2016)

Recensie De held CinemagazineRegie: Menno Meyjes | 95 minuten | misdaad, geschiedenis, thriller | Acteurs: Monic Hendrickx, Fedja van Huêt, Daan Schuurmans, Susan Visser, Thijs Boermans, Kitty Courbois, Hans Croiset, Suus de Nies, Don Alphonso, Rob Das, Freek den Hartogh, Markoesa Hamer, Yannick Jozefzoon, Reyer Krikke, John Leddy, Lotte Proot, Khadija Stibchar, Tommy van Druten, Bilal Wahib

Voor een goed gerecht heb je op zijn minst lekkere ingrediënten nodig. Als hetzelfde geldt voor films, dan zit je bij de Nederlandse speelfilm ‘De held’ wel okay. Deze combi van drama en thriller is gebaseerd op een geprezen roman van Jessica Durlacher en gemaakt door een regisseur met Hollywoodervaring (Menno Meyjes). Dan hebben we ook nog een cast om je vingers bij af te likken, met onder meer Fedja van Huêt, Monic Hendrickx en Kitty Courbois. En wat levert dat allemaal op?

In ieder geval een aardige premisse. Een gezin van Nederlandse joden keert na een jarenlang verblijf in Los Angeles terug in Nederland. Het gezin (pa, ma, zoon, puberdochter) trekt in bij de pater familias en diens vrouw in een grote villa. Vanaf het moment dat ze aankomen gaat alles mis. Moeder wordt aangerand, dochter vindt een fout vriendje en er duiken spoken op uit het verleden. Spoken die van alles te maken hebben met de oorlogsjaren.

Intrigerend verhaal, dat zeker, maar het scenario mist focus en een overkoepelende spanningsboog. Gebeurtenissen hangen als los zand aan elkaar en lijken alleen maar te willen zeggen dat het gevaarlijke tijden zijn voor deze joodse familie. Een aannemer met nazi-genen vormt de grootste bedreiging, geholpen door een handjevol allochtonen. Wie weet dat het bronmateriaal afkomstig is van de kring rond schrijver en onheil-profeet Leon de Winter zal geen moeite hebben de boodschap te vatten. Die zal het misschien ook niet verbazen dat de held van het verhaal voor eigenrichting gaat.

Je mag een film natuurlijk niet afrekenen op zijn ideeën, wel op zijn verbeelding ervan. En die is beroerd. De nazi is een karikatuur, wat vooral vervelend is voor de prima acteur Daan Schuurmans. De pogingen tot humor zijn belabberd (‘There’s no Business like Shoah-business’) en de dialogen zijn vaak onverstaanbaar. Wanneer we ze wel verstaan, zijn het vaak niet veel meer dan clichés. Belangrijkste minpunt zit in het geterroriseerde gezin. Hoewel de makers duidelijk sympathie proberen af te dwingen voor de Silversteins, blijft het een stel zelfingenomen kouwe kikkers. Wat hun lot uiteraard niet minder erg maakt.

Door al deze tekortkomingen wordt ‘De held’ een veel te lange zit, ondanks de magere 96 minuten. Voor een goed gerecht heb je lekkere ingrediënten nodig, maar lekkere ingrediënten maken nog geen goed gerecht. Een belegen cliché, passend bij deze jammerlijke mislukking.

Waardering: 1.5

Bioscooprelease: 29 september 2016
DVD-release: 3 februari 2017