De jongen met de gouden broek – Pojken med guldbyxorna (2014)

Regie: Ella Lemhagen | 99 minuten | avontuur, familie, fantasie | Acteurs: Harald Hamrell, Shanti Roney, Annika Hallin, Kurt Ravn, Jimmy Lindström, Kola Krauze, Kjell Wilhelmsen, Lukas Holgersson, Lotta Karlge, Svante Åhman, Göran Sjögren, Christoffer Aro, Olle Krantz, Nina Sand, Rolf Lydahl, Mats Andersson, Mattias Kindberg, Lennart B. Sandelin, Alexander Karlsson, Stella Rauan Norrthon, Pontus Eklöf, Lena Carlsson

Een primeur voor Cinekid 2014: het Nederlandse jeugdfilmfestival heeft de internationale première van de Zweedse film ‘De jongen met de gouden broek’ (2014). Een hele eer, want het bekroonde verhaal van de Zweedse jeugdboekenschrijver Max Lundgren is al jaren een bestseller. In de jaren zeventig was ‘De jongen met de gouden broek’ ook een populaire televisieserie, die ook werd uitgezonden op de Nederlandse televisie. De première van de film ‘De jongen met de gouden broek’ van regisseur Ella Lemhagen, donderdag 16 oktober, wordt bijgewoond door de twee jonge hoofdrolspelers Lukas Holgersson en Olle Krantz. De film is geselecteerd voor het competitieprogramma voor Beste Kinderfilm en is onderdeel van een compleet programma met Zweedse kinderfilms, tv-series en nieuwe media-projecten op het Cinekid Festival. Het Zweedse-programma op Cinekid komt tot stand in samenwerking met het Swedish Film Institute.

In Zweden weten ze hoe ze jeugdfilms moeten maken. ‘De jongen met de gouden broek’ is opnieuw een prachtig staaltje Scandinavisch vakwerk. Centraal staat de veertienjarige Mats Nilsson (Lukas Holgersson), die door zijn moeder van de ene op de andere dag ‘gedumpt’ wordt bij zijn vader Torkel (Shanti Roney), die het leven leidt van een verstokte vrijgezel en nog geen ei kan bakken. Mats vindt het maar niks bij zijn vader en brengt zijn tijd zo veel mogelijk door met zijn beste vriend David (Olle Krantz), met wie hij een bijbaantje heeft op een begraafplaats. Na het harde werk besluiten ze nog even een duik te maken in een nabijgelegen meertje. Als een stel pestkoppen hun kleren vuil maken, moet Mats op zoek naar een andere broek. En die vindt hij. Maar dit blijkt niet zomaar een broek te zijn, maar een broek met wonderlijke krachten. Elke keer als Mats zijn handen in zijn zakken steekt, tovert hij er een briefje van honderd kronen uit. En er lijkt geen einde aan te komen. Mats en David nemen het er aanvankelijk lekker van en kopen alles wat hun hartje maar begeert. Maar er blijkt ook een keerzijde te zitten aan de wonderbroek… Want elke keer als Mats geld uit zijn zakken haalt, verdwijnt er geld bij de banken. En dat valt natuurlijk op.

‘De jongen met de gouden broek’ ontpopt zich van een kwajongensdroom tot een razend spannende achtervolging waarbij je op het puntje van je stoel zit. Want moet je eens voorstellen wat jij zou doen met een broek waar eindeloos veel geld uitkomt! De met peentjeshaar en gezonde roze blos gezegende Lukas Holgersson speelt op innemende wijze de jonge Mats, die de waarde van al dat geld langzaam maar zeker inziet. Geen wonder dat hij, samen met zijn vrienden David en de stoere blauwharige Livli (Nina Sand), op een gegeven moment besluit al die biljetten te doneren aan het goede doel. Op deze manier sluipt er een moralistische boodschap in het verhaal – aan het einde wordt er weer naar verwezen – maar het stoort geenszins. Dat komt omdat de nadruk altijd blijft te liggen op het avontuur. Want spannend wordt het; vader Torkel wordt er tegen zijn zin in ook in betrokken. Hartverwarmend is het hoe hij en Mats langzaam naar elkaar toegroeien. Heel realistisch gedaan ook. Minstens zo hartverwarmend is de band die de jongen opbouwt met zwerver Zeke Jimmy Lindström). Misschien is het allemaal niet origineel, maar het wérkt in dit geval wel.

De Zweden hebben het weer geflikt; opnieuw komen ze met een razend spannende jeugdfilm voor kinderen vanaf een jaar of tien. Met aansprekende hoofdrolspelers, een fascinerend verhaal dat bij de doelgroep absoluut tot de verbeelding spreekt en een zenuwslopende ontknoping. Heerlijk, dit is jeugdcinema zoals het bedoeld is!