De kleine egel – Le petit hérisson partageur (2014)

Regie: Marjorie Caup | 5 minuten | animatie, korte film

In Frankrijk is het een populair prentenboekje: ‘Le petit hérisson partageur’, oftewel ‘De kleine egel’, getekend door Zémanel en geschreven door Vanessa Gautier. Een boekje dat zich bovendien uitstekend leent om verwerkt te worden tot een kort animatiefilmpje voor de jeugd, zeker omdat de thema’s in het boek – vriendschap, samen delen – universeel zijn. Voor zijn project ‘De geur van worteltjes’ (2013) vroeg Arnaud Demuynck, baas van de Franse animatiestudio Les Films du Nord, aan de beloftevolle filmmaker Marjorie Caup een bijdrage te leveren en zij besloot het populaire verhaaltje van de kleine egel te verfilmen.

De kleine egel vindt in het bos een enorme, zeer smaakvolle appel. Hij wil er dolgraag een hapje van nemen, maar op weg naar een rustig plekje om te eten loopt hij het kleine konijntje tegen het lijf. Die lust ook wel een hapje van die lekkere appel en vraagt of hij mag mee-eten met de egel. Na even nadenken, ziet de egel in dat er genoeg is voor alle twee. Ja dus, konijntje mag mee-eten. Maar dan komt ook eekhoorn erbij. Die lust ook wel een stukje appel. Egel taxeert de boel eens goed en constateert dan dat de appel ook wel in drieën gedeeld kan worden. Net wanneer ze zich klaarmaken voor de maaltijd, komt het hongerige muisje aangelopen. Of hij ook mag mee-eten. Zo blijft er wel heel weinig over… Toch besluit egel zijn appel ook met muis te delen. Een wijs besluit, want zijn gulheid zal uiteindelijk beloond worden.

Het schattige filmpje ‘De kleine egel’ vertelt een klassiek verhaaltje voor de jongste jeugd. De boodschap ligt er natuurlijk duimendik bovenop, maar stoort toch geenszins (en zeker de jonge doelgroep niet). Marjorie Caup heeft in feite de tekeningen uit het prentenboek uitgeknipt en met die ‘knipsels’ haar film gemaakt. Het resultaat mag er zeker zijn. Verwacht geen spectaculaire computeranimatie, maar eenvoudig maar maar met veel liefde gemaakt vakwerk. De charme druipt eraf!

‘De kleine egel’ verschijnt dinsdag 3 november 2015 op DVD (Selected Shorts #20: De geur van worteltjes en andere verhaaltjes) en is te zien tijdens het Fantastisch Kinderfilm Festival 2015-2016.