De kleine prins-The Little Prince (2015)

Regie: Mark Osborne | 108 minuten | animatie, fantasie | Nederlandse stemmencast: Bram van der Vlugt, Ruben Nicolai, Loretta Schrijver, Jada Borsato | Originele stemmencast: Rachel McAdams, Paul Rudd, James Franco, Marion Cotillard, Mackenzie Foy, Paul Giamatti, Benicio Del Toro, Jeff Bridges, Ricky Gervais, Albert Brooks, Bud Cort

Het plaatje van de kleine prins op de grillig gevormde planeet, tegen een achtergrond van een mooie sterrenhemel is al net zo iconisch als het beeld van de raket in het oog van de maan van George Mélies. Het boek van Antoine de Saint-Exupéry behoort tot de beroemdste kinderboeken van de wereld, maar net als soortgelijke graag gelezen kinderboeken wordt het boekje ook door volwassenen gekoesterd.

Mark Osborne (‘Kung Fu Panda’) is zo’n fan en hij nam de onmogelijk lijkende taak op zich om zijn favoriete boek te verfilmen. Een één op één-vertaling is het niet geworden, dat zou een korte film opleveren, maar met ‘De kleine prins’ (‘The Little Prince’) heeft Osborne een prachtige ode gemaakt aan een fantastisch, tijdloos boek.

Ondanks dat het bronmateriaal weliswaar boordevol wijsheden zit, is het geenszins een moeilijke film geworden voor jongere filmfans. Om het verhaal recht aan te doen, bedacht Osborne een raamvertelling, met het verhaal van de kleine prins in het hart. Dat blijkt een prima oplossing.

Een niet bij naam genoemd meisje van een jaar of negen verhuist met haar alleenstaande moeder naar een ordelijke wijk. Haar moeders grootste wens is namelijk dat het meisje een plek krijgt op een prestigieuze school in die buurt, en omdat het toelatingsexamen nét even anders liep dan gepland, lijkt dit de enige oplossing. De moeder heeft haar dochters hele toekomst gepland. Met behulp van strakke schema’s moet die doelstelling behaald worden. In de zomervakantie wordt het meisje alleen gelaten, moeder is druk op haar werk en zo heeft het kind tijd genoeg om te studeren en haar to do list af te werken. Wanneer het meisje ontdekt dat het excentriek uitziende huis naast hen bewoond wordt door een zo mogelijk nog excentriekere oude man, raakt ze echter al snel afgeleid. Zijn oude vliegtuig in de tuin spreekt tot haar verbeelding, en binnen no time laat hij haar kennismaken met het verhaal van de kleine prins.

Om een duidelijke scheiding aan te geven in deze twee verhalen is gebruik gemaakt van verschillende animatietechnieken. CGI voor de geschiedenis van het streng opgevoede meisje, dat onder geen beding vriendschappen mag sluiten en al helemaal niet met die rare oude buurman, en prachtige, delicate stop-motion animatie met uit papier geknipte of uit klei gemodelleerde figuurtjes voor het verhaal van de kleine prins. Liefhebbers van soortgelijke animatiefilms van Tim Burton, Henry Selick of Wes Andersons ‘Fantastic Mr. Fox’ zullen smullen van deze scènes. Het verhaal van het meisje voelt door de CGI zoals we die uit talloze concurrerende blockbusters kennen een beetje als been there done that, maar er spreekt toch voldoende vakmanschap en aandacht voor details uit, zodat ‘De kleine prins’ als geheel toch indruk maakt.

Jammer dat ‘De kleine prins’ dan toch soms wat onevenwichtig is – zeker waar het het enigszins voorspelbare verhaal met het jonge meisje betreft. Ook is de film een tikkeltje te lang, een paar keer verwacht je al de eindtitels over je scherm te zien rollen, maar dan komt er nog een stukje. Gelukkig blijft de tijdloze boodschap van het boek van De Saint-Exupéry overeind. ‘De kleine prins’ is een lieve film die je kijkt met je hart of de ogen van je jongere zelf.

Bioscooprelease: 29 juli 2015
DVD- en blu-ray-release: 2 december 2015