De kuthoer (2020)

Recensie De kuthoer CinemagazineRegie: Ivo van Aart | 90 minuten | komedie, horror, misdaad | Acteurs: Katja Herbers, Claire Porro, Bram van der Kelen, Rein Hofman, Harry van Rijthoven

“Waarom kunnen we niet gewoon aardig zijn tegen elkaar?” verzucht columniste Femke Boot in de fictieve, maar zo uit het leven gegrepen, Telefilm ‘De kuthoer’ tijdens een optreden in DWDD. Ze roept dit omdat er vaak de meest vreselijke scheldwoorden op social media, met name twitter, aan haar geadresseerd worden, als ze in haar column in de Volkskrant weer eens een andere mening toegedaan is dan een groepje (anoniem blijvende) lezers.

Respect hebben voor de mening van een ander is inderdaad iets waar het bij internettrollen aan ontbreekt. En precies die internettrollen krijgen wat ze verdienen in ‘De kuthoer’. Femke baalt zo van de ongenuanceerde opmerkingen, waarvan ze wéét dat ze die niet moet lezen, maar wat ze uiteraard toch doet, dat ze het heft in eigen hand neemt. Met alle gevolgen van dien.

‘De kuthoer’ is een zwarte komedie, die stiekem gaat over veel meer dingen dan akelige reaguurders en hun al dan niet verdiende loon. Zo heeft Femke als succesvol columniste al een boekdeal, maar heeft ze nog geen idee waar haar roman dan over moet gaan. De hilarisch vet aangezette redacteur praat zoals veel managers tegenwoordig praten; ze horen alleen zichzelf en vinden dan een dialoog geslaagd. Ook de rol van Femkes dochter Anna (Claire Pollo) is best belangrijk. Anna is een intelligente puber, die uit durft te komen voor haar mening én niet bij de pakken neerzit. Haar gesprekken met het hoofd van de school zijn erg grappig. En kudos voor haar kledingkeuze, met name de t-shirts! Ook de invulling van Femkes lover en collega-schrijver, Steven Dood, is een fijne, omdat hij heel anders is dan je in eerste instantie denkt.

Katja Herbers is perfect gecast voor deze rol. Ze heeft precies de juiste uitstraling en is absoluut geloofwaardig, zowel als moeder, schrijver en wraakzuchtig type.

Qua logica schort er wellicht nog wel iets aan het verhaal van deze film. Dat er moorden gepleegd worden zonder al te veel voorbereiding en dat de dader daar zonder meer mee weg komt, of lijkt te komen, bijvoorbeeld. Maar dat neemt niet weg dat het cirkeltje op het eind keurig rond is, de finale van de film is echt fenomenaal. Als er maar één internettrol is, die deze film ziet en zijn of haar leven betert, is dat al winst. Maar natuurlijk hopen we eigenlijk dat de titel van de film over een tijdje tot de groep ‘woorden die je voor het laatst in 2020 hoorde’ behoort.