De lange nasleep van een korte mededeling (2015)

Regie: Joppe van Hulzen | 50 minuten | komedie, drama | Acteurs: Maria Kraakman, Matteo van der Grijn, Porgy Franssen, Bram Coopmans

Hoe één enkele opmerking compleet uit de hand kan lopen. Daar gaat het in de absurdistische film ‘De lange nasleep van een korte mededeling’ – onderdeel van het One Night Stand-programma van 2015 – over. Als locatie is gekozen voor een wellnesscentrum, normaal gesproken een baken van rust, reinheid en balans. Dat is ten minste de reden waarom veel mensen zo’n kuuroord opzoeken. Maar in deze film, geregisseerd door Joppe van Hulzen als verfilming van het gelijknamige succesvolle toneelstuk van Magne van den Berg, is de harmonie van korte duur. Medewerker Jack (Matteo van der Grijn) laat zich namelijk tussen neus en lippen door ontvallen dat hij erover nadenkt om zijn biezen te pakken. En hij zegt dit tegen Louise (Maria Kraakman), niet alleen een gewaardeerde collega maar ook de echtgenote van bedrijfsleider Johan (Bram Coopmans). Deze op het oog onschuldige mededeling begint al snel een eigen leven te leiden binnen de vier steriele muren van het wellnesscentrum. Zeker als rasneuroot John (‘Sjon’, Porgy Franssen) zich er ook nog eens mee gaat bemoeien.

De meeste mensen houden niet van verandering, en worden al nerveus bij de gedachte daaraan. Dat geldt zeker voor de medewerkers van het wellnesscentrum uit deze film. Die ene opmerking van Jack zet de onderlinge verhoudingen direct op scherp. Normaal gesproken vervullen ze hun taken – van masseren tot nagels vijlen en van het prepareren van de sauna tot het maken van ontgiftende sapjes – zwijgzaam en gelaten. Maar die ene opmerking heeft ze uit hun tent doen lokken. De knullige, onbeholpen manier waarop deze koppige loners met elkaar communiceren, of eigenlijk juist NIET communiceren, is even absurd als hilarisch, al is het wel vaak een herhaling van zetten waardoor verveling op de loer ligt.

Het is dan ook vooral dankzij de fantastische cast dat ‘De lange nasleep van een korte mededeling’ werkt. Dankzij het spel van Van der Grijn, Franssen, Kraakman en Coopmans, en hun spaarzame dialogen, ontdekken we welke tragedies er achter hun façade schuilgaan. Ze laten zich van hun slechtste kant zien, door te stoken, te roddelen en geruchten en vermoedens breed uit te meten. Geen wonder dat het ene misverstand op het andere volgt! Je kunt zien dat dit een verfilmd toneelstuk is, niet alleen vanwege de minimalistische setting, maar onder meer ook vanwege het feit dat de acteurs nooit met z’n allen tegelijk in beeld zijn, maar meestal als tweetal. Het is Porgy Franssen die als pispaaltje John de show steelt met zijn levensgrote angst om buiten de boot te vallen (en dat daardoor juist doet). Hij verdiende met zijn rol een nominatie voor een Gouden Kalf voor beste acteur in een televisiedrama.

‘De lange nasleep van een korte mededeling’ is een geslaagde absurdistische komedie waarin herkenbare menselijke tekortkomingen onder een vergrootglas worden gelegd. Minimalistisch en sober, maar meer dan overtuigend uitgevoerd.

‘De lange nasleep van een korte mededeling’ wordt vrijdag 8 oktober 2015 om 23:10 uur uitgezonden op NPO3.