De legende van Samoerai Henk – Paws of Fury: The Legend of Hank (2022)

Recensie De legende van Samoerai Henk CinemagazineRegie: Chris Bailey, Mark Koetsier, Rob Minkoff | 98 minuten | animatie, familie | Nederlandse stemmencast: Buddy Vedder, Murth Mossel, Charly Luske, Romy Winters, Rob van de Meeberg, Simon Zwiers, Frits Lambrechts | Originele stemmencast: Michael Cera, Samuel L. Jackson, Ricky Gervais, Kylie Kuioka, Mel Brooks, George Takei, Gabriel Iglesias, Aasif Mandvi, Djimon Hounsou, Michelle Yeoh, Cathy Shim

Hoewel de film bij zijn release in 1974 nog de nodige kritiek te verduren kreeg, geldt de westernkomedie ‘Blazing Saddles’ vandaag de dag als een van de beste komedies ooit gemaakt. Regisseur, schrijver en acteur Mel Brooks rijgt op zo’n ingenieuze manier de genres aaneen, dat het American Film Institute de film bij het opmaken van de eeuwlijstjes van de twintigste eeuw op zijn prestigieuze ‘100 Years… 100 Laughs’ plaatste – op nummer zes nota bene! Om nog maar eens te onderstrepen dat we hier met een ware komedielegende te maken hebben: nóg twee films van Brooks haalden de top vijftien van die lijst. ‘Blazing Saddles’ gaat om een megalomane officier van justitie die een spoorbaan wil aanleggen dwars door een stadje en daarom de mensen dat stadje uit probeert te jagen. Om dat voor elkaar te krijgen, wijst hij een opstandige zwarte man aan als nieuwe sheriff, in de hoop dat de inwoners zich vanzelf tegen hem zullen opzetten. Maar deze sheriff Bart blijkt lastiger om de tuin te leiden dan gedacht. Geïnspireerd op ‘Blazing Saddles’ maakte Paramount Pictures onder de vlag van Nickelodeon Movies de animatieparodie ‘Paws of Fury: The Legend of Samurai Hank’ (2022), in het Nederlands uitgebracht onder de titel ‘De legende van Samoerai Henk’. In deze film is het geen zwarte man die een wit bolwerk naar zijn hand zet, maar een hond die zich in een kattendomein staande probeert te houden.

‘De legende van Samoerai Henk’ speelt zich af in een naar Japans voorbeeld gemodelleerd land waar alleen maar katten wonen. Ika Chu is een gluiperige hoge officier van de Shogun, die zijn toch al enorm grote paleis nog verder wil uitbreiden. Dat moet dan ten koste gaan van het eenvoudige dorpje Kakamucho, dat Ika Chu een doorn in het oog is. Hij stuurt zijn agressieve leger naar het dorp om de boel kort en klein te slaan en de inwoners zo weg te jagen. De dorpelingen pikken dat uiteraard niet en vragen de Shogun een nieuwe samoerai aan te wijzen om hen te beschermen. Ika Chu mengt zich tussenbeide en besluit om Hank aan te wijzen als de nieuwe samoerai van Kakamucho. Hank is een van de weinige honden in het land, die aspiraties heeft om samoerai te worden maar gevangen werd genomen en zijn leven niet zeker is. Al snel blijkt hij wat te licht te denken over de taak die hem is toevertrouwd. Gelukkig is daar Jimbo, een oudere samoerai die sinds de dag dat hij zichzelf enorm voor schut zette bij de Shogun een teruggetrokken bestaan leidt. Hoewel hij niet meteen staat te springen, besluit Jimbo de nieuweling het voordeel van de twijfel te geven en hem te helpen zich te bekwamen in het nobele vak van samoerai. Als Hank Sumo, een enorm, simpel (maar stiekem best lief) bakbeest dat Ika Chu op hem heeft afgestuurd bij toeval knock-out krijgt, voelt hij zich de held van de stad. Maar Jimbo waarschuwt: hoogmoed komt voor de val. Zijn succes stijgt Hank naar zijn hoofd, tot onvrede van Jimbo, die hem waarschuwt dat een echte samoerai nooit op zijn lauweren mag rusten.

‘De legende van Samoerai Henk’ neemt veel hooi op zijn vork. Elementen uit de western worden gemixt met die uit traditionele samoeraifilms, maar dat is nog niet alles. Als je weet dat deze film gebaseerd is op ‘Blazing Saddles’, dan haal je er veel meer uit. De talloze (zelf)referenties, het regelmatige breken van de ‘vierde muur’ van de personages om de kijker rechtstreeks aan te spreken, visuele trucjes met splitscreens. Vaak worden die geintjes herhaald en daarmee moet je altijd oppassen, want overdaad schaadt. ‘De legende van Samoerai Henk’ blijft wat dat betreft nog net aan de veilige kant van de streep, maar heeft ook nog een lading slapstick en andere grappen die tegen het flauwe aanzitten. Dat is nu eenmaal ook de stijl van Mel Brooks, daar hou je van of niet. Het is overigens zeer aan te raden deze film in de oorspronkelijke, Engelstalige versie te bekijken. Want hoe goed de Nederlandse stemmencast – met onder anderen Buddy Vedder, Murth Mossel, Charly Luske en Frits Lambregts – zijn best ook doet, ze kunnen simpelweg niet opboksen tegen illustere namen als Samuel L. Jackson, Ricky Gervais, Michael Cera, Michelle Yeoh en… de inmiddels 96-jarige (!) Mel Brooks zelf. Veel scherpe grappen gaan in de vertaling verloren, waardoor dat prettige scherpe randje er in de nagesynchroniseerde versie vanaf geschaafd is en de film flauwer overkomt dan ‘ie is. Dat zie je ook al terug in de titel, die in het Nederlands toch een beetje wollig klinkt.

Kun je de kluchtige films en parodieën van Mel Brooks waarderen, dan zul je je vast vermaken met het wat rommelige ‘De legende van Samoerai Henk’. Zeker als je deze animatiefilm in de oorspronkelijke uitvoering bekijkt. Het feit dat er zoveel voicetalent mee gemoeid is, schept hoge verwachtingen en het ligt aan je eigen gevoel voor humor of die verwachtingen worden waargemaakt. Waar je in elk geval niet omheen kunt zijn de animaties, die van een uitstekend niveau zijn.

Bioscooprelease: 20 juli 2022
VOD-release: 20 oktober 2022 (Pathé Thuis)
DVD- en blu-ray-release: 30 november 2022