De Lego Film 2 – The Lego Movie 2: The Second Part (2019)

Recensie De Lego Film 2 (The Lego Movie 2: The Second Part) CinemagazineRegie: Mike Mitchell | 108 minuten | actie, animatie | Nederlandse stemmencast: Berget Lewis, Holly Mae Brood, Dylan Haegens, Kees Tol, Georgina Verbaan, Pip Pellens, Gerard Ekdom | Originele stemmencast: Chris Pratt, Elizabeth Banks, Will Arnett, Tiffany Haddish, Stephanie Beatriz, Alison Brie, Nick Offerman, Charlie Day, Maya Rudolph, Will Ferrell, Jadon Sand, Brooklynn Prince, Channing Tatum, Jonah Hill, Richard Ayoade, Ben Schwartz, Noel Fielding, Jason Momoa, Cobie Smulders, Ike Barinholtz, Ralph Fiennes, Will Forte, Jimmy O. Yang, Jorma Taccone, Bruce Willis

Na de invasie van de Duplo figuurtjes aan het eind van ‘The Lego Movie’ ziet Bricksburg er in ‘The Lego Movie 2: The Second Part’ heel anders uit: de stad is veranderd in Apocalypseburg. Vijf jaar later is de stad een woestijnachtig gebied dat zo uit ‘Mad Max: Fury Road’ lijkt te komen. De enige die nog zijn oude, vrolijke, zelf is, is Emmet. Zijn vriendin Lucy is somberder dan ooit en probeert Emmet te overtuigen van het feit dat voor zijn naïviteit en optimisme geen plaats meer is in de wereld. Het wordt tijd dat hij volwassen wordt. Maar Emmet blijft een dromer, hij laat Lucy vol trots zijn droomhuis zien, waar hij ooit met zijn vriendin wil wonen. Het bevat zelfs een kamer vol broodroosters, zodat ze nooit zonder wafels en tosti’s komen te zitten! Hoe awesome is dat!

Het duurt niet lang of er komt nog meer ellende op onze Lego-helden af. Generaal Mayhem kidnapt Lucy, Batman, Benny, MetalBeard en Unikitty, naar verluidt om een bruiloft bij te wonen. Emmet blijft achter en probeert zieltjes te winnen voor zijn reddingsmissie, maar tevergeefs. Dus bouwt hij zelf zijn droomhuis maar om en gaat hij Lucy en de anderen achterna, natuurlijk om ze te redden, maar ook om te laten zien dat hij wél zijn mannetje staat.

‘The Lego Movie 2: The Second Part’ heeft ten opzichte van de eerste film de belemmering dat het direct al met een 1-0 achterstand begint. Het verrassingselement van die inventieve kaskraker is natuurlijk in dit deel al niet meer van toepassing. Gelukkig is het format van de film verder intact gebleven. Het feit dat de film werkt als avonturenfilm én dat het overkoepelende verhaal al net zo logisch en diepgaand is, is volledig op het conto van genieën Phil Lord en Christopher Miller te schrijven. Zij namen voor deze sequel alleen het scenario voor hun rekening. De regie lieten ze over aan Mike Mitchell. De zelfspot, de pop culture referenties, we kunnen er niet genoeg van krijgen, zeker niet als het op dit hoge niveau wordt gebracht. De introductie van de nieuwe personages – Rex Dangervest (dubbele stemrol van Chris Pratt, die ook Emmet inspreekt) en Queen Watevra Wa’Nabi (uitgesproken als “Whatever I wanna be”) voorop, doet de film ook veel goeds. De kleurrijke animatie is wederom klasse, met ongelooflijk veel (grappige) details. Je komt ogen te kort en blijf vooral zitten voor de eindcredits.

Waar ‘The Lego Movie 2’ minder op scoort is de balans. De film neemt de tijd om op gang te komen en krijgt pas vaart als de ontvoering in gang is gezet. De liedjes zijn niet allemaal even sterk, al is alleen al het idee achter ‘Catchy Song’ briljant. Is dat erg? Nee, want ‘The Lego Movie 2’ is nog steeds meer dan de moeite waard, voor zowel kinderen als volwassenen. Deze charmante animatiefilm verdient zonder meer een plekje in het hart van filmliefhebbers.

Bioscooprelease: 6 februari 2019
DVD- en blu-ray-release: 26 juni 2019