De LEGO Ninjago Film – The LEGO Ninjago Movie (2017)

Recensie De LEGO Ninjago Film CinemagazineRegie: Charlie Bean, Paul Fisher, Bob Logan | 101 minuten | animatie, actie | Acteurs: Jackie Chan | Originele stemmencast: Jackie Chan, Dave Franco, Fred Armisen, Kumail Nanjiani, Michael Peña, Abbi Jacobson, Zach Woods, David Burrows, Alex Kauffman, Justin Theroux, Ali Wong, Garret Elkins, Todd Hansen, Doug Nicholas, Charlyne Yi, Vanara Taing, Olivia Munn, Laura Kightlinger, Randall Park, Retta, Chris Hardwick, Bobby Lee

Lego Ninjago is al bijna niet meer weg te denken uit de schappen van de speelgoedwinkels. Sinds de introductie in 2010 zijn er al heel wat jongens en meisjes verslingerd geraakt aan de prachtige sets met stoere ninja’s en Oosterse elementen. Na het succes van de Lego Star Wars-films en de DC Comics verfilmingen, bleef een Ninjago-vertaling naar het scherm niet lang uit. De serie, die inmiddels al weer zeven seizoenen loopt, werd in 2011 uitgebracht. Het idee voor een Lego Ninjago-speelfilm kwam ook al snel, maar gelukkig zijn de dames en heren van Lego niet gezwicht voor de snelle cash-in en hebben ze gewacht met het uitbrengen van de film tot ze een fatsoenlijk scenario hadden (waar zich weliswaar talloze schrijvers over gebogen hebben) en een vakbekwaam team voor de uitvoering. Natuurlijk hadden ze voldoende cash-flow met de surprisehit ‘The Lego Movie’ (2014) en daaropvolgend ‘The LEGO Batman Movie’ (2017), maar het siert ze dat hun dollartekens in de ogen niet van doorslaggevende aard waren.

Voor het genieten van ‘The Lego Ninjago Movie’ hoef je de serie niet gezien te hebben. Sterker nog, het kennen van de serie is misschien zelfs wel een nadeel, want er zijn wat overlappingen. De personages moeten geïntroduceerd worden en dat gaat op een iets andere manier dan in de tv-serie. Die introductie is meteen het grote nadeel van de film, want de toon past niet bij de rest van de film. Het is een aanslag op al je zintuigen, de grappen zijn flauw en de neiging om de film te stoppen is groot. Daarbij komt nog dat er net als in ‘The Lego Movie’ een raamvertelling is, waarin Jackie Chan even opduikt als eigenaar van een antiekzaak en wijze lessen geeft aan een jochie dat hem komt bezoeken, maar die leidt hier alleen maar af van het echte avontuur. Jammer, want in ‘The Lego Movie’ had de live-action toevoeging juist meerwaarde.

Als de kijker echter even doorzet en tot de kern van het avontuur is doorgedrongen, is er nog genoeg te genieten. Lord Garmadon is een heerlijke bad guy, en Lloyd is een sympathiek personage, met wie het makkelijk meeleven is. Jammer genoeg krijgen de rest van de ninja’s, Kai, Jay, Cole, Zane en Nya, minder schermtijd en worden hun karakters nauwelijks uitgewerkt, op wat clichématigheden na. De grapdichtheid is in dit stuk het grootst, waarbij de dialogen tussen vader en zoon spitsvondig genoeg zijn om jong en oud aan te spreken. Ook het Ultimate Weapon levert steevast vrolijke momenten op en er is slim over nagedacht, in de lijn van ‘The Lego Movie’. Niet iedereen die ooit trots een Lego-bouwwerk heeft gemaakt, zal deze situatie misschien meegemaakt hebben, maar toch op zijn minst wel kunnen herkennen.

‘The Lego Ninjago Movie’ is minder geslaagd dan het weergaloze ‘The Lego Movie’, maar zeker zo leuk als ‘The Lego Batman Movie’. De zelfspot die we uit deze eerdere films kennen, is volop aanwezig en het verhaal is goed doordacht en meeslepend genoeg om ook volwassen kijkers aan te spreken. De film profiteert van een geweldige stemmencast (Justin Theroux als Garmadon is super!). De referenties aan oude kung fu films en zelfs Japanse monsterfilms als ‘Godzilla’ zijn een kers op de spreekwoordelijke taart.

Bioscooprelease: 27 september 2017
DVD- en blu-ray-release: 14 februari 2018