De Marathon (2012)

Regie: Diederick Koopal | 110 minuten | komedie, drama | Acteurs: Mimoun Oaïssa, Dragan Bakema, Georgina Verbaan, Loes Luca, Marcel Hensema, Frank Lammers, Martin van Waardenberg, Stefan de Walle, Joy Wielkens, Manuel Broekman, Ariane Schluter, Cynthia Abma

Je ‘helemaal de tering zitten lopen te rennen’ is niet voor iedereen weggelegd, dat blijkt maar weer. Vier mannen, rasechte Rotterdammers, moeten de marathon rennen. Een marathon is natuurlijk sowieso een lastige opgave voor wie dan ook, maar aangezien de mannen jarenlang niet veel meer beweging dan de wandeling naar de koelkast hebben gehad, is het wel erg moeilijk. Het lijkt zelfs zo onmogelijk dat de ‘dikke en lelijke mannen’ het volbrengen, dat er een wedje op wordt geplaatst: Houssein’s Occasions is bereid 40.000 euro te betalen als de mannen de marathon uitrennen. Met dit geld kan een van de sportievelingen, Gerard, al zijn schulden afbetalen en is zijn garage gered, en daarmee ook de banen van de mannen. Als ze het echter niet halen, is de garage van Houssein.

Yousoef, ook werknemer bij de Garage, wordt omgedoopt tot ‘trainert’ en stoomt de mannen in een half jaar klaar voor de grote beproeving. Althans, dat probeert hij. Bij de eerste trainingspoging komen de mannen al na krap een minuutje kotsend terug, en wordt de rennersdorst gestild met bier. De sigaretten gaan meteen weer aan en de frikadellen liggen alweer in de frituur. Uiteindelijk begint toch de ernst van de situatie te dagen, en dan gaan de mannen serieus trainen. De vrouwen vinden het maar niks, die klagen dat de man geen bier meer drinkt en geen moorkoppen meer eet, en niet meer naar z’n modeltreintjes omkijkt; ‘Je loop alleen nog maar te rennen!’.

Tussen alle schaterlachen die ‘De Marathon’ oplevert, zit echter ook diepgang. Gerard, vertolkt door Stefan de Walle, heeft terminale kanker, maar durft dit niemand te vertellen. Leo (Martin van Waardenburg) is gedwongen voor het verwaarloosde kind van zijn vrouw te zorgen, en zo heeft elk karakter zijn eigen verhaal. Die subverhalen zijn subtiel in de film verwerkt, en één keer wordt zelfs het hele verhaal in een enkel shot verteld. Deze ultieme subtiliteit geeft ‘De Marathon’ een zeer brede diepgang, die alle personages een extra laag geeft.

‘De Marathon’ is de eerste film van regisseur Diederick Koopal, die we toch wel al kennen van zijn eerdere werk. Hij is namelijk reclamemaker, bekend van de leukste spotjes van de buis: namelijk van de Supermarktmanager van die blauw-met-witte keten, van de Skileraar ‘Biertjeh?’ en vele anderen. De filmwereld had dan ook groot vertrouwen in hem, hij kreeg de allerbeste en leukste Nederlandse acteurs mee. Blijkbaar is reclame maken een goede oefening voor het maken van films, want ‘De Marathon’ is zeer geslaagd. Door Koopals manier van filmen is zelfs de slechtst getapte mop een moment om hardop te lachen. Het tempo zit er goed in, de leuke, zielige en serieuze momenten wisselen elkaar op zo’n manier af dat het geen ogenblik gaat vervelen. De soundtrack is ook al zo fijn, met heerlijke muziekmomenten door de hele film. De glimlach die je na het kijken van ‘De Marathon’ hebt, zal nog minstens twee dagen blijven staan.

Mirte Brethouwer

Bioscooprelease: 18 oktober 2012
VOD-release: 20 februari 2013