De matchmaker (2018)

Recensie De matchmaker CinemagazineRegie: Jeroen Houben | 92 minuten | komedie, drama | Acteurs: Ariane Schluter, Benja Bruijning, Eva van de Wijdeven, Loes Luca, Kasper van Kooten, Georgina Verbaan, Annet Malherbe, Sanne den Hartogh, Slimane Dazi, Gene Bervoets, Xander van Vledder, Leny Breederveld, Hajo Bruins, Kees Hulst, Romana Vrede, Leopold Witte

Ariane Schluter en Benja Bruijning spelen moeder Marja en zoon Chris in de nieuwe Nederlandse feelgood film ‘De matchmaker’. De relatie tussen beiden is niet al te best. Chris is fotograaf en reist de wereld over. Dit maakt dat hij nooit thuis is om zijn familiebanden te onderhouden. Hij hecht hier dan ook weinig waarde aan. Als moeders zestigste verjaardag in aantocht is en het fotograferen weinig geld oplevert, is Chris genoodzaakt terug naar huis te gaan. Het kleine typisch Hollandse dorpje is al gauw te klein als alles hetzelfde blijkt te zijn als toen hij ooit vertrok. Chris wil zo snel mogelijk weer weg, dus een nieuwe klus om een promo voor een matchmaking website te maken komt als geroepen. Aangezien moeder na het overleden van haar man na jaren nog altijd single is, lijkt zij een perfect onderwerp voor het filmpje. Toch?

Op zich is ‘De matchmaker een hele degelijke film. Er wordt prima geacteerd door alle spelers. Door natuurlijk en evenwichtig spel worden alle karakters overtuigend geportretteerd. Toch lijkt het alsof het scenario wat steekjes laat vallen. Op de een of andere manier mist de film een soort flow. Het lijkt alsof de belangrijke momenten gehaast voorbij schieten en de minder belangrijke momenten worden uitgesmeerd. Dit maakt dat het hart van de film (datgene waar de film nou écht over gaat) gaande weg zoekt lijkt te raken. Het verhaal is helder en ook de karakters zijn duidelijk neergezet: de egoïstische en onvolwassen Chris, de “te goed voor deze wereld” moeder en de zus met smetvrees (Georgina Verbaan). De eigenschappen komen terug in de sets, kamers en handelingen als een extensie van de karakters. Maar ondanks dat de personages en motieven glashelder zijn mist er een soort verbinding. Hoofdpersonage Chris wint (ondanks de natuurlijke charme van Bruijning) maar met moeite de sympathie van het publiek. Zijn egoïsme en onverschilligheid worden zo benadrukt, dat je als publiek zijn personage eigenlijk maar weinig gunt. Een paar momentjes van zachtheid of berouw waren niet overbodig geweest. Dit maakt dat het prima spel van de acteurs niet alleen de film kan dragen.

Voor een feelgood film, die ‘De matchmaker’ pretendeert te zijn is er wel erg veel Hollandse nuchterheid. Er zit zeker een bepaald soort humor in de film en de verwachte goede afloop, maar door de naïviteit van het hoofdpersonage ontbreekt het warme gevoel in de onderbuik dat je bij een feelgood film zou verwachten. ‘De matchmaker’ hangt een beetje tussen een komedie en een drama in. De humor lijkt niet altijd goed getimed en het drama wordt steeds teniet gedaan door de ongevoeligheid van Chris. Dit maakt dat nergens de gevoelige snaar wordt geraakt, of dat de lachspieren echt aan het werk worden gezet. Dit alles is op zich niet erg, maar lost niet de verwachtingen van “feelgood” in.

‘De matchmaker’ is een degelijke film, maar zonder uitspattingen. Het spel van de acteurs is meer dan prima, maar het warme feelgood gevoel blijft uit. Ondanks dat wij Hollanders ons toch inmiddels wel bewezen hebben in dit genre, zal deze film waarschijnlijk niet heel lang bij blijven.

Marit Golstein

Bioscooprelease: 26 april 2018
DVD-release: 14 september 2018