De mierenmepper – The Ant Bully (2006)

Regie: John A. Davis | 88 minuten | animatie, komedie, avontuur, familie, fantasie | Originele stemmencast: Julia Roberts, Nicolas Cage, Meryl Streep, Paul Giamatti, Zach Tyler, Regina King, Bruce Campbell, Lily Tomlin, Cheri Oteri, Larry Miller, Allison Mack, Austin Majors, Ricardo Montalban, Myles Jeffrey, Jake T. Austin, Rob Paulsen, S. Scott Bullock, Denzel Whitaker, Casey Masamitsu, Bryan Fernando Fabian | Nederlandse stemmencast: James de Graef, Karina Mertens, Sander de Heer

Na Dreamworks’ ‘Antz’ (1998) en Disney’s ‘A Bug’s Life’ (1998) is het de vraag of er iemand is die behoefte heeft aan nóg een animatiefilm met mieren. Nou is die vraag snel beantwoord: Tom Hanks is iemand die behoefte had aan zo’n film. Hij was een van de producers van deze film uit de ‘Playtone’-studio onder de vleugels van moederkloek Warner Bros. Regisseur John A. Davis is vooral bekend van het slimme animatieheldje Jimmy Neutron, maar voor ‘The Ant Bully’ trok hij een boek van John Nickle uit de kast.

Het verhaal van ‘The Ant Bully’ doet denken aan een combinatie van ‘Honey I Shrunk the Kids’ en voornoemde mierenfilms. Het is simpel maar effectief: een jongetje wordt gepest en reageert daarop door op zijn beurt mieren te klieren, de mieren vinden dat zeer onaangenaam gedrag en reageren door het jongetje te verkleinen en te dwingen als een mier te leven in hun kolonie. Natuurlijk leert het jongetje hiervan en komt hij er sterker uit.

Op het verhaal van ‘The Ant Bully’ is dus weinig aan te merken, behalve dat het niet het meest bijzondere verhaal ooit is en dat de moraal er weer eens dik bovenop ligt. De animatie wekt meer bewondering. Er is zorgvuldig gelet op lichtval, structuren en kleurgebruik. De mierenkolonie ziet er prachtig uit en zo ook de insecten. Dat kan echter niet gezegd worden van de menselijke figuren, hier blijft David echt steken op het Jimmy Neutron-niveau, niet erg voor de liefhebbers hiervan, maar verbazingwekkend voor diegenen die dat niet zijn hoe het toch kan dat in 3D animatie het complete dierenrijk sympathiek in alle kleuren kan schitteren terwijl mensen ‘poppetjes’ blijven.

Misschien dat je daarom niet al te zeer mee gaat leven met hoofdpersoon Lucas/Peanut. Maar misschien ligt dat ook wel aan zijn al te stereotype ontwikkeling van zwak jongetje naar Grote Held. Veel emoties weet ‘The Ant Bully’ niet op te wekken, ook schaterlachen zit er niet echt in voor de bezoekers van deze film. Wel heeft de film haar grappige momenten (bijvoorbeeld als een mier zegt over Lucas: “uullghh, it’s skeleton is on the inside” en in de scène waarin Lucas terecht komt in de buik van een pad), haar schattige momenten (mier Hova die voordoet hoe mieren doen als ze droevig zijn kan wedijveren met Puss In Boots uit ‘Shrek 2’) en haar spannende momenten. Ook blinkt de film uit met een aantal walgelijke scenes, bijvoorbeeld als Lucas in het haar van – de grote vijand – de verdelger terecht komt. ‘The Ant Bully’ mag een vermakelijke familiefilm genoemd worden, maar laat het dan alsjeblieft de laatste tekenfilm over mieren zijn.

Emy Koopman

Bioscooprelease: 27 september 2006