De missie (2016)
Regie: Robert Oey | 90 minuten | documentaire
Kolonel Joost de Wolf schittert als held in de film over een jaar uit zijn leven, dat begint met een nieuwe stap in zijn indrukwekkende carrière. In 2014 gaat hij als waarnemend chef militaire operaties bij de VN-vredesmissie MINUSMA in Mali aan de slag. De VN assisteert in het West-Afrikaanse land Franse troepen bij het tegengaan van terroristische groeperingen. Frankrijk is het enige land dat met geweld mag optreden tegen de jihadisten, maar desondanks levert Nederland graag een bijdrage om de veiligheid in het land te verbeteren. In ‘De missie’ volgt filmmaker Robert Oey (bekend van ‘Gesneuveld’, 2012, een film die de directe aanleiding vormde voor ‘De missie’, en ‘De leugen’, 2010) kolonel Joost de Wolf op de voet. Door zijn connecties bij Defensie en het ministerie van Buitenlandse Zaken krijgt Oey toegang tot deuren die voor een gemiddeld camerateam gesloten blijven. Dat is een rare gewaarwording, want soms bekruipt je daardoor het gevoel dat de soms bijna surrealistisch aandoende beelden van vergaderingen en telefoongesprekken allemaal gespeeld zijn. Maar niets is minder waar!
Oey geeft met ‘De missie’ een uniek kijkje in de wereld van de VN, van Den Haag tot New York, van de Sahel tot de met airco uitgeruste kampen in Bamako (en vergeet de gekoelde toetjes niet!). Hoe komt een missie tot stand? Wat gebeurt er daadwerkelijk op ‘de werkvloer’? Tegen welke problemen loopt De Wolf aan? Oey fabriceert een breed overzicht van het reilen en zeilen van de missie, belicht zowel de ambtelijke als de politieke en natuurlijk de militaire kant. Het interessantst daarbij zijn de botsende ego’s en de wijze waarop De Wolf te werk gaat. Oey (en zijn publiek) boffen enorm dat zijn hoofdpersonage zo charismatisch, zelfverzekerd en daadkrachtig is, want als een rasacteur steelt De Wolf elke scène waarin hij zit. Zijn manier van handelen en de wijze waarop hij altijd de waarheid zegt of mensen weet te motiveren, is bewonderenswaardig. Daarbij spreekt hij ook de voice-over in, wat voor een boeiende dynamiek zorgt.
Heel veel inzicht in de situatie in Mali geeft ‘De missie’ je niet. Oey onthoudt zich van enig oordeel over het nut van de missie, dat is ook niet het doel van de film. Wat meer bijblijft is het beeld dat de film schetst over de VN, en de onkunde, of liever onprofessionaliteit van een aantal militairen. Wie ooit ‘Asterix en de Britten’ heeft gelezen, waar De Wolf in de film ook naar refereert, zal met open mond vaststellen dat de bedenksels van Uderzo en Goscinny helemaal niet zo ver van de waarheid liggen. Het einde van de film is wat wrang, maar naar verluidt heeft De Wolf toch flink wat invloed gehad op de wijze waarop de VN handelt. Aanrader voor een ieder die meer over dit onderwerp wil weten dan een minuscuul krantenberichtje ons leert.
Monica Meijer
Waardering: 3.5
Bioscooprelease: 3 maart 2016