De nieuwe wildernis (2013)

Regie: Mark Verkerk, Ruben Smit | 95 minuten | natuurfilm | Voice-over: Harry Piekema

‘De nieuwe wildernis’, een natuurfilm van Nederlandse bodem. Óver dieren van Nederlandse bodem. De Oostvaardersplassen en het wild dat daar rondloopt bevonden zich er al een tijdje, dus wat dat betreft is deze wildernis niet nieuw. Maar een exclusieve kijk erop door middel van een natuurfilm die je aan het alom geprezen ‘Planet Earth’ doet denken wél. Behalve dan dat het een geheel andere flora en fauna betreft: ‘De nieuwe wildernis’ gaat over wat de Nederlandse natuur ons allemaal te bieden heeft.

EMS Films heeft van Staatsbosbeheer exclusief toestemming gekregen om twee jaar lang te filmen in dit ongerepte stukje natuur in de drooggelegde Flevopolder. Makers Ruben Smit en Mark Verkerk hebben het wild vastgelegd door middel van eersteklas filmapparatuur. En dat is er aan af te zien. De beelden zijn werkelijk haarscherp. Door middel van het gebruik van cable cams, macro, time lapse en highspeed hebben zij imposante effecten gecreëerd die stuk voor stuk bijdragen aan de visuele attractie die ‘De nieuwe wildernis’ heet.

De ondertitel luidt: “Grote natuur in een klein land”, en inderdaad: ‘De nieuwe wildernis’ bewijst dat een stukje polder uitermate interessant kan zijn. In de Oostvaardersplassen leeft een kudde van zo’n duizend konikpaarden (Europa’s grootste kudde!), maar liefst drieduizend edelherten, vossen, ganzen, de opvallend gekleurde ijsvogel en als klap op de vuurpijl, Europa’s grootste zeearend, die zich sinds 2006 heeft gehuisvest in onze plassen.

‘De nieuwe wildernis’ is een documentaire in verhaalvorm. Door de seizoenen heen volgen we alles wat er leeft in de Oostvaardersplassen. En niet alleen de grote dieren. Nee, ook watervlooien, hommels, kikkers en zelfs strontvliegen komen aan bod. Dit klinkt misschien oninteressant, maar de manier van filmen en vertellen zorgt er in ‘De nieuwe wildernis’ voor dat zelfs deze onbeduidende beestjes ineens heel spraakmakend worden.

‘De nieuwe wildernis’ is ingesproken door Harry Piekema (jawel, de winkelmanager uit de Albert Heijn reclames). Zijn vertelwijze maakt ‘De nieuwe wildernis’ leerzaam, humoristisch en op sommige momenten aangrijpend. Goed, het wild in ‘De nieuwe wildernis’ wordt hier en daar wat vermenselijkt door diens woorden, maar dat is nu eenmaal een vast ingrediënt binnen het genre. En dat zorgt er juist voor dat je als kijker meeleeft met de dieren en hun overlevingsspel.

En dan de onontkoombare soundtrack. Deze klinkt sprookjesachtig in de oren. Het is dan ook niet zo gek dat ‘De nieuwe wildernis’ aan een speelfilm doet denken. De filmachtige muziek is gecomponeerd door Bob Zimmerman, componist en één van de vaste arrangeurs van het Metropole orkest. De sterk aanwezige soundtrack maakt ‘De nieuwe wildernis’ levendig, verhalend en emotionerend.

‘De nieuwe wildernis’ is verbluffend, een lust voor het oog en gewoonweg een mooi verhaal waarvan je graag het einde wilt zien. Inderdaad, het is Nederland zoals je het nooit eerder zag.

Jolanda Lutz

Waardering: 5