De Nobelprijswinnaar (2010)

Regie: Timo Veltkamp | 93 minuten | drama | Acteurs: Marc van Uchelen, Harry van Rijthoven, Carly Wijs, Chloé Leenheer, Rifka Lodeizen, Femke Lakerveld, Justus van Oel, Martijn Fischer, Ruben Brinkman, Rein Edzard de Vries, Bart Klever, Sieger Sloot, Raymond Thiry, Jasper Boeke, Sabrina van Halderen, Geert Lageveen, Myranda Jongeling, Laura de Boer, Hidde Pel, Niels Croiset, Lieke-Rosa Altink, Has Drijver, Katrien van Beurden, Anne Beentjes, Miranda Koelemeijer, Luca Romagnoli, Matthijs Kat

‘De Nobelprijswinnaar’ is het in sfeervol zwart-wit opgenomen speelfilmdebuut van regisseur Timo Veltkamp. Joachim West (Marc van Uchelen) heeft tien jaar op zijn oude typemachine aan zijn boek gewerkt. Hij zit op zwart zaad, zijn huisbaas dreigt hem de deur uit te zetten wegens huurachterstand. Zijn uitgeefster Lea (Carly Wijs) wil hem geen voorschot geven. Zij heeft geen vertrouwen in zijn schrijverskunsten. Lea heeft zo haar eigen niet geringe problemen met de bekende bestsellerschrijver Fabian Remarque (Harry van Rijthoven). Diens relatie is verbroken en hij worstelt al een tijd met een writer’s block. Daarnaast zijn er in ‘De Nobelprijswinnaar’ ontwikkelingen rond een jong meisje dat zwanger wordt en een stripteasedanseres die het ook al niet gemakkelijk heeft. Alle personages in deze mozaïekopzet worden met een aardige vondst bij elkaar gebracht. De huis-aan-huis verkoper van uitvaartverzekeringen Bert De Brauw (leuke rol van Martijn Fischer) – die zich voordoet als enquêteur –  bezoekt hen allen en introduceert hen zo in de verhaallijn.

Als Joachim denkt dat zijn manuscript toch niet gepubliceerd gaat worden, gooit hij de reeds gefrankeerde enveloppe met het manuscript alsnog in zijn prullenmand. Zijn kamer wordt ondertussen door de huisbaas ontruimd, hij staat op straat. De huisbaas vindt de enveloppe en doet hem alsnog – hij is toch al gefrankeerd – maar op de bus. Uitgeefster Lea is overweldigd door de kracht van het boek en gaat op zoek naar Joachim. Deze heeft onderdak gevonden bij het Leger des Heils. Als Lea aankomt verschuilt hij zich en verklaart een kamergenoot dat Joachim is overleden. Lea ruikt haar kans om uit de problemen te komen. Zij overtuigt Florian Remarque van de kwaliteit van het manuscript en besluit het te publiceren onder Florians naam. Plagiaat , maar haar uitgeverij heeft geld nodig en Florian Remarque dringend een nieuw succes, dus ….

De problemen en de complicaties beginnen zich echter op te stapelen. Joachim leeft nog, herkent zijn teksten. Iedereen jaagt op iedereen en de roddelpers begint onraad te ruiken en lastige vragen te stellen. Chantage wordt niet geschuwd. Het is dus tijd voor zeer drastische maatregelen!

Naast deze hoofdlijn in het verhaal lopen nog wat subplots die niet altijd heel erg evenwichtig zijn uitgewerkt. Met een dergelijke low budget aanpak is dat bijna onvermijdelijk en in het geheel van deze sympathieke film weegt dat dan ook niet zwaar. Het spel is niet in alle gevallen volledig overtuigend, maar Marc van Uchelen vertolkt de rol van Joachim West met flair. De afloop en de moraal van het verhaal kent nog enkele verrassende ontwikkelingen. ‘De Nobelprijswinnaar’ zit vol met licht absurdistische trekjes en zwarte humor. Gefilmd met een extreem low budget, valt er genoeg te genieten door de soms bizarre ontwikkelingen en een aantal amusante scènes.

Rob Veerman

Bioscooprelease: 14 juni 2012
DVD-release: 18 juni 2012