De notenkraak 2 – The Nut Job 2: Nutty by Nature (2017)

Recensie De notenkraak 2 CinemagazineRegie: Cal Brunker | 90 minuten | animatie, avontuur | Originele stemmencast: Will Arnet, Maya Rudolph, Bobby Cannavale, Bobby Moynihan, Isabela Merced, Peter Stormare, Gabriel Iglesias, Jeff Dunham, Sebastian Maniscalco, Kari Wahlgren, Jackie Chan, Katherine Heigl, Julie Lemieux

Hoewel de film werd neergesabeld door filmcritici, deed de animatiefilm ‘De notenkraak’ (2014) het wereldwijd niet eens zo slecht in de bioscopen. Kennelijk maakt het de jongste filmkijkers weinig uit als de personages amper karakter hebben, het verhaaltje vrij standaard is en de makers zich verschuilen achter een hoop drukte en lawaai om die tekortkomingen te verbloemen. Die leuke recette was voor de makers reden genoeg om een tweede deel te maken, die de titel ‘De notenkraak 2’ (2017) meekreeg (de originele, Engelstalige versie heet ‘The Nut Job 2: Nutty by Nature’). Stond Surly de eekhoorn, de antiheld die de hoofdrol in de films speelt, er in de eerste film door een reeks onhandige acties helemaal alleen voor, in het vervolg strijdt hij samen met zijn vrienden voor een goed doel. Beide verhaallijnen blinken niet uit in originaliteit, maar daar moeten deze films het dan ook niet van hebben. Veel meer draait het, ook in dit tweede deel, om knotsgekke, kleurrijke actie en vrolijke slapstick.

Schrijver/regisseur Cal Brunker, die het stokje overnam van Peter Lepeniotis, gaat in ‘De notenkraak 2’ verder waar deel één eindigde. Nadat de plaatselijke notenbar de deuren noodgedwongen moet sluiten, nemen de eekhoorns en andere knaagdieren uit Oakton City hun intrek in de kelder van de winkel. Een waar walhalla voor de notenliefhebber! Maar aan het vreetfestijn komt plotseling een einde, als de boiler ontploft en de knaagdieren weer dakloos worden. Er zit niks anders op dan weer in het park te gaan wonen. Hun verblijf daar staat echter ook op losse schroeven; de sardonische burgemeester van Oakton City heeft snode plannen met het park: hij wil er een zielloos pretpark van maken, om er veel geld mee te kunnen verdienen. Al het groen moet wijken. Het is aan Surly en zijn vrienden om de handen ineen te slaan en hun geliefde park te redden. Vrijwel alle dieren uit de eerste film keren terug: het koddige mopshondje Precious, de wijze rode eekhoorn Andie, de marmot Jimmy en vele anderen. Alleen de eerzuchtige grijze eekhoorn Grayson ontbreekt merkwaardig genoeg. In plaats daarvan krijgt Surly steun uit onverwachte hoek; van Mr. Feng, een met Chinees accent en kung-fu skills uitgeruste leider van een bende witte straatmuizen. Samen proberen de dieren de gemene burgemeester en zijn verwende kreng van een dochter de pas af te snijden, voor het te laat is.

De verhaallijn van ‘De notenkraak 2’ komt veel kijkers van animatie/jeugdfilms maar al te bekend voor. Ergens onder een dikke laag vrolijkheid, kleurexplosies en gekkigheid gaat een ecologische boodschap schuil, een waarschuwing dat we zuinig moeten zijn op ons groen. Maar anders dan bijvoorbeeld in de prachtige Letse animatiefilm ‘Jacob, Mimmi en de pratende honden’ (2019) – die een vergelijkbaar thema heeft – wordt die boodschap compleet ondergesneeuwd. ‘De notenkraak 2′ voert een keur aan personages op, maar slechts een enkeling weet zich op de een of andere manier te onderscheiden. Met name Precious en haar love interest, de bulldog Frankie, vallen op een positieve manier op. De stemmencast is degelijk, maar meer ook niet. De animaties zijn van een prima niveau, maar omdat we zo verwend zijn met onder meer Disney/Pixar, DreamWorks en Laika moet je wel van héél goede huize komen om je daarin te onderscheiden. De manco’s die we in de eerste film zagen – uitgekauwd verhaaltje, kleurloze personages, weinig diepgang – zien we in ‘De notenkraak 2’ opnieuw. Al zal dat de jonge doelgroep worst wezen: die liggen toch wel in een deuk om alle gekkigheid en slapstick.

DVD- en blu-ray-release: 19 februari 2020