De passievrucht (2003)

Regie: Maarten Treurniet | 105 minuten | drama | Acteurs: Peter Paul Muller, Dai Carter, Halina Reijn, Carice van Houten, Jan Decleir, André Arend van Noord, Gijs Scholten van Aschat, Jeroen Willems, Frank Lammers

‘De Passievrucht’ is het speelfilmdebuut van regisseur Maarten Treurniet, die bekendheid verkreeg met televisiefilms en series als ‘Pleidooi’ en ‘Het Paradijs’. Vaak valt een boekverfilming tegen, omdat veel van het oorspronkelijke verhaal is weggelaten. Scenarioschrijver Kees van Beijnum heeft tijdens zijn werk het juiste uitgangspunt gehanteerd om dit kwaad tegen te gaan. Hij wilde namelijk niet zo getrouw mogelijk de hoogtepunten van het verhaal op een rij zetten, maar een goede film maken. Het resultaat is een film die ook voor de lezers van het boek nog verrassend uitpakt.

Die verrassing wordt gevormd door een aantal elementen. Als eerste zijn er de fantasiemomenten van Armin. Een voorbeeld daarvan is de scène waarin Armin op bezoek gaat bij de vrouw van één van de verdachten (lees: mogelijke vaders van zijn zoon). In het boek vindt Armin de vrouw aantrekkelijk. De spanning tussen hen zou kunnen leiden tot een vrijpartij, maar er gebeurt niets. In de film is er het fantasiemoment dat Armin de vrouw heftig zoent, maar enkele tellen later blijkt dit niet werkelijk te zijn gebeurd. Verder zijn de flashbacks verrassend goed ingepast in de film. Het zijn er niet teveel en het zijn er ook niet zo weinig dat de kijker veelal op zijn eigen fantasie moet afgaan. Als laatste is er het slot dat verrast, omdat het afwijkt van dat van het boek.

Een ander, echter minder positief element dat verschilt van het boek, is de over het algemeen egoïstische houding van Armin. Het vinden van de vader van Bo wordt een obsessie, maar gedurende de film wordt niet echt duidelijk waarom hij zo gedreven is om de vader te vinden. Omdat ik het wil weten, is wat hij er halverwege de film over zegt. Schrijver Karel Glastra van Loon geeft op de website van ‘De Passievrucht’ aan wat volgens hem de kern is van het boek. Wat is waar en wat houden wij voor waar? Kun je überhaupt iets weten? Kun je iets weten over de mensen die je het meest na staan, die je denkt het best te kennen, inclusief jezelf? De vraag is of dit thema na afloop bij de kijker is blijven hangen. Ikzelf ging met de vraag naar huis of altijd alles boven tafel moet komen, of dat je soms dingen beter kunt laten rusten. Misschien ook een onderwerp om eens een avondje over te bomen.

Al met al weet ‘De Passievrucht’ van begin tot eind te boeien en is bovendien de wens van schrijver Glastra Van Loon vervuld: een film die een combinatie is van heftig en zwaar en licht en luchtig.

Redactie Cinemagazine

Bioscooprelease: 11 december 2003