De Patrick (2019)

Recensie De Patrick CinemagazineRegie: Tim Mielants | 97 minuten | komedie, drama | Acteurs: Jemaine Clement, Kevin Janssens, Hannah Hoekstra, Jan Bijvoet, Bouli Lanners, Pierre Bokma, Josse De Pauw, Jean-Benoît Ugeux, Frank Vercruyssen, Peter Gorissen, Katelijne Damen, Janne Desmet, Tine Van den Wyngaert, Ariane Van Vliet, Françoise Chichéry, Louis van der Waal

‘De Patrick’ is een vrij excentrieke Vlaamse tragikomedie. Regisseur Tim Mielants baseerde de film op zijn eigen jeugdherinneringen, toen zijn ouders hem op 6-jarige leeftijd meenamen naar een naturistencamping. De bizarre atmosferen en de mysterieuze personages van die camping zouden dertig jaar later de rode draad in zijn eerste speelfilm vormen. Want hoewel Mielants in het verleden aan veel series heeft gewerkt (meerdere afleveringen van “The Terror” en het hele derde seizoen van “Peaky Blinders”), debuteert hij met ‘De Patrick’ voor de allereerste keer op het grote scherm. Het eindresultaat is een originele, al dan niet perfecte debuutfilm.

Centraal staat de 38-jarige Patrick (Kevin Janssens), een zwijgzame man die zich het liefst verschanst in zijn hobbyatelielier. Patrick woont nog steeds bij zijn ouders, die al vele jaren een naturistencamping in de Ardennen runnen. Op de camping is Patrick de alom geliefde klusjesman: hondstrouw voert hij alle taken uit die de mensen van hem verlangen. Maar wanneer plotseling zijn vader sterft, komt de verantwoordelijk van de camping bij Patrick te liggen. Tot overmaat van ramp wordt dan ook nog eens zijn favoriete hamer gestolen. Patrick zou best een andere hamer kunnen kopen, maar toch is er iets wat hem ervan weerhoudt om deze diefstal ongestraft voorbij te laten gaan. Iedereen is ineens een verdachte en er zal ook onderzoek moeten worden verricht. Patrick is zich vanwege zijn zoektocht echter nauwelijks bewust van de groeiende onvrede onder de vaste campingbezoekers. Deze onvrede wordt voornamelijk aangewakkerd door de betweterige Herman (Pierre Bokma), een Nederlander die maar al te graag de macht op de camping naar zich toe trekt.

Het is altijd een riskant besluit om een personage zonder uitdrukkingsvermogen je hoofdrolspeler te maken. En voor een groot gedeelte loopt ‘De Patrick’ hier dan ook zeker tegenaan. Patrick wordt als hoofdpersonage namelijk nooit bijster interessant. Hij heeft zonder meer een apart uiterlijk, maar door zijn gesloten karakter krijg je niks over hem als persoon te weten. Hierdoor weet Patrick weinig sympathie op te wekken, waardoor je als kijker al snel interesse verliest in de uitkomst van zijn verhaal.

Maar waar Patrick als hoofdpersoon weinig interesse opwekt, doen de subplots en ondersteunende personages dat wél. Want wat blijkt: de omgeving van een naturistencamping kan reuze interessant zijn. De camping wordt hier gepresenteerd als een soort duistere sprookjeswereld, vol met onderdrukte verlangens, vreemde machtsspelletjes, jarenoude vetes en zelfs een mogelijke samenzwering. Het is ontzettend absurdistisch, maar desalniettemin erg komisch. De eigenzinnige karakters die dit terrein bevolken weten daarnaast voortdurend op je lachspieren te werken. Voornamelijk Pierre Bokma is hier heerlijk op dreef als de opportunistische Herman. Een waanzinnige vechtscène met Bokma in een stacaravan vormt zonder twijfel het hoogtepunt van de film.

In de derde akte, wanneer de grote hamer-zaak van Patrick een steeds grotere rol begint te spelen, begint de plot zich jammer genoeg meer weg te bewegen van de dagelijkse campingzaken. Dat is jammer, want deze camping is nou net wat zo leuk is aan ‘De Patrick’. De enkele scènes die zich buiten de camping afspelen hebben simpelweg nooit hetzelfde effect en sluiten niet goed aan bij de rest van de film. Het filmdebuut van Mielants is zeker origineel, maar wordt door zijn ondoordringbare hoofdpersonage toch ook wel weer naar beneden gehaald.

Len Karstens

Waardering: 3

Bioscooprelease: 26 september 2019
DVD-release: 29 januari 2020