De pinguïns van Madagascar: de (on)mogelijke missie (2009)

Regie: Bret Haaland | 90 minuten | animatie, komedie, familie

De populariteit van de ‘Penguins of Madagascar’ kent geen grenzen. Ooit begonnen ze als nevenpersonages in ‘Madagascar’ (2005), inmiddels hebben ze alle andere karaktertjes uit die film in de vergetelheid gedrukt. ‘De pinguïns van Madagscar: de (on)mogelijke missie’ (‘The Penguins of Madagascar: Operation Impossible Possible’) (2009) is alweer de vierde dvd die uitkomt van het illustere viertal dat resideert in de New Yorkse Central Park Zoo. Waar op het vorige schijfje de megalomane makikoning Julian alle aandacht tot vervelens toe voor zich opeiste, draait het nu gelukkig weer hoofdzakelijk om de pinguïns Skipper, Kowalski, Private (Junior) en Rico. Zij maken in acht elf minuten durende filmpjes de meest hilarische avonturen mee – vaak door hen zelf uitgelokt overigens – en moeten zien te overleven in de stadse jungle van de New Yorkse dierentuin.

De filmpjes zijn zorgvuldig geselecteerd uit zowel het eerste als het tweede seizoen van de tv-serie ‘Penguins of Madagascar’, die door kinderkanaal Nickelodeon wordt uitgezonden. Naast de pinguïns spelen ook andere dieren een rol, waaronder de onvermijdelijke King Julian en zijn gevolg, de olifant Burt en de otter Marlene. Ook menselijke personages, zoals nukkige verzorgster Alice en de gestoorde animal cop Officer X, duiken op. Heel aardig en heerlijk ironisch is de aflevering ‘Jungle Law’, waarin de stroom in de dierentuin uitvalt, waarna er complete anarchie uitbreekt. De uitvindingen van wetenschapper Kowalski staan ook weer garant voor de nodige hilariteit, vooral in de aflevering waarin de kleine Mort verandert in een krachtpatser eerste klas; eindelijk kan hij die vervelende King Julian – want och, wat is hij irritant – een lesje leren. De onbehouwen Rico steelt de show in de aflevering ‘Unfortune Cookie’, waarin hij denkt dat er een vloek over hem is uitgesproken. Een van de leukste afleveringen is ten slotte die waarin de pinguïns olifant Burt helpen ontsnappen, omdat hij wraak wil nemen op een jongetje dat hem vroeger treiterde met een schel fluitje (herinneringen aan een legendarische Rolo-reclame steken de kop op).

Never change a winning formula, zo zullen de makers van ‘Penguins of Madagscar’ denken. En geef ze eens ongelijk; kinderen smullen van de dolkomische avonturen van de vier koddige pinguïns en hun vrienden. Natuurlijk draait het hier hoofdzakelijk om slapstick – al zitten er hier en daar ook aardige woordgrappen in de afleveringen verscholen – en de snelle lach, maar dat is nu net waar de doelgroep op zit te wachten. Brengt deze vierde schijf iets nieuws? Nee. Met ‘De pinguïns van Madagscar: de (on)mogelijke missie’ gaat men gewoon op dezelfde voet verder. Meer grappen en grollen van onze gevederde vrienden. Maar omdat de bijdrage van King Julian hier enigszins beperkt is, is deze vierde dvd uit de reeks een stuk beter te pruimen dan zijn voorganger.